Nu gör Alfa Romeo-chefen helt om i känsliga frågan

Alfa Romeo hoppas enormt mycket på nya Giulia, som försenats många gånger men som nu äntligen verkar vara på gång. Modellen har ett tungt ansvar...
Annons

Alfa Romeo hoppas enormt mycket på nya Giulia, som försenats många gånger men som nu äntligen verkar vara på gång. Modellen har ett tungt ansvar att öka försäljningen för märket. Nästa år är målet att märket ska ta sig över 100.000-gränsen.

Trots att föregångarna 156 och 159 fanns som kombi kan vi inte hoppas på något liknande för Giulia.

”Förmodligen inte, eftersom det finns alldeles för få globala marknader där det skulle säljas tillräckligt många exemplar”, säger Harald Wester, chef för Alfa Romeo, till tyska auto motor und sport.

• Behöver ett sportigt märke som Alfa Romeo funktioner som gör bilen självkörande?
”Jag har ofta hört att autonom körning inte passar ett sportigt märke. Men jag tycker annorlunda. Förarna i storstadsområdena upplever bilköer varje dag. Vi kommer snabbt lära oss uppskatta autonoma körfunktioner. De ger oss livskvalitet och tid att göra något mer meningsfullt än att göra än att sitta i kö. Jag tror autonom körning snart blir standard och märken som Alfa Romeo, som också erbjuder fantastisk körglädje, kommer tjäna på det.”

• Kommer det också Alfa Romeo-modeller med eldrift?
”Det är svårt ekonomiskt men vi vet att vi måste erbjuda något. Vi har också en fördel i att vi har kunskaperna inom koncernen – tänk på nya Chrysler Pacifica Plugin Hybrid. Jag vill inte ge någon tidpunkt för när vi lanserar elbilar men jag är övertygad om att varannan bil vi säljer 2025 måste vara elektrifierad i någon form.”

De senaste uppgifterna om att Alfa Romeo absolut ska satsa på självkörande teknik går tvärt emot vad Harald Wester själv sa vid ett event i Italien strax före premiärvisningen av Giulia. Enligt Harald Wester satsade Alfa Romeo då inte alls på teknik för självkörande bilar – enligt honom skulle det inte passa för ett ”själfullt” märke som Alfa Romeo.

Harald Wester gjorde sig samtidigt känd för att såga de tyska konkurrenterna.

”De är mestadels kalla och kliniska. De bilarna har ingen själ”, sa han.

Annons
Annons
Rulla till toppen