Vanliga fel som du och andra gör vid biltvätt

Vanliga fel som du och andra gör vid biltvätt
Tvätta gärna själv, men stå på en spolplatta med oljeavskiljare. Många mackar har högtryckstvätt.

Vi vill inte måla f-n på väggen, men vid upprepade tillfällen har vi sett bilägare göra misstag vid biltvätt. I värsta fall kan det bli märken och/eller tråkiga repor i lacken. Inte kul.

Att det blir fel beror förstås på okunskap. Titta ni i vår lista på nästa sidan upptäcker ni flera råd som ni redan känner till, men förhoppningsvis är det några nyheter också som gör att biltvätten blir ännu bättre nästa gång. Kunskap är en börda som är lätt att bära, som det brukar heta!

Miljön är något som ofta brukar nämnas när det gäller biltvätt. Några av våra tips handlar just om att vara miljösmart, kanske på ett lite annorlunda sätt än du är van. Visste du till exempel att en snygg bil är miljöskonsam?

Mikrofiberduk är bra för att torka rent bilen. Liksom att ta bort överflödigt vax vid vaxning.

De här tolv råden har egentligen ingen inbördes prioriteringsordning. De är alla viktiga. Har du några egna tips får du gärna bidra med dessa i fältet för kommentarer.

1. Spola noga, riktigt noga

Anledningen till att man måste spola av en bil mycket noga – helst med högtryckstvätt – är att alla små smutskorn måste bort. Ligger det kvar smuts kan du peta till med svampen eller tvätthandsken, smutsen lossnar och hamnar sedan fastklämd mot billacken.

De halvcirkelformade repor som man ofta ser på några år gamla bilar beror på smutskorn som klämts mellan svamp och lack. Reporna har ungefär samma radie som längden på bilägarens arm.

Längsgående, raka repor (från bilens front och rakt bakåt) beror på smutsiga borstar i automattvätten. Borstarna är mjuka men om de får fet smuts som inte löser upp sig kan gruskorn fastna och sedan repa lacken. En välskött automattvätt med rätt dosering av tvättmedel har inte gruskorn i borsten.

 

Den här tvätthinken från Turtle är riktigt bra, med ett galler nederst som gör att tvättsvampen inte plockar upp smutsen i botten på hinken. Dessutom rejält stor.

2. Det behövs minst två hinkar

Det här misstaget kan delas upp i två delar. Ingen bil är liten nog att kunna tvättas med bara en hink med vatten. Alla bilar behöver två hinkar, en del tre eller till och med fyra. Använd rikligt med vatten så att smuts och eventuella smutspartiklar sköljs bort.

Ett annat trick med att ha två hinkar är att använda den ena hinken som en "sköljhink" för tvätthandsken. Då tar man först bort eventuella smutspartiklar i sköljhinken, innan man går vidare och doppar handsken i tvätthinken med bilschampo.

Låt aldrig vattnet ta slut i tvätthinken. Det är på botten av hinken som smuts och eventuella gruskorn hamnar.

 

Den här typen av tvättsvamp har en "våffel-yta", vilket hjälper till att bädda in eventuella smutskorn.

3. Använd inte tvättsvamp

En tvättsvamp kan kännas som det mest naturliga av alla bilvårdsprodukter man använder vid biltvätt. Men svampar är djävulens påfund!

Anledningen har vi berört förut och det är att smutskorn kan klämmas fast mellan svamp och lackytan. De bästa tvättsvamparna har stora hål, där kan smutsen rulla in om man har tur men oftast trycker de flesta personer så hårt på svampen att det i alla fall blir repor.

Använd istället en grov mikrofiberduk vid biltvätt, alternativt en så kallad tvätthandske. Då minskar risken rejält för att klämma fast någon smuts mot billacken. Skölj ofta duk och handske för att vara säker att inga smutskorn fastnat. En bättre typ av tvättsvamp ses på bilden ovan, där är ytan "våfflad" och det bäddar in smutskornen.

 

 

biltvätt utomhus solen inte bra volvo xc60

Jo, det är roligare att tvätta bilen i solen. Men det blir torkfläckar snabbt och rengöringsmedel kan torka ut. Stå i skuggan istället. Foto: UIG, via Getty Images.

4. Stå inte i solen när du tvättar

Visst kan det vara skönt att tvätta bilen i solsken. Men det är du som njuter, inte bilen.

Solvärmen gör att till exempel fälgrengöringsmedel torkar ut och kan ge fläckar. Vatten på lacken torkar och ger kalkfläckar, speciellt påtagligt i södra Sverige.

Det hårda solljuset gör det också svårare att se vad man gör, för att inte tala om man har solglasögon på. Stå i skuggan eller inomhus, det är bäst vid all tvätt och bilvård.

 

5. Stå på en spolplatta vid biltvätt

Smuts som hamnar på en bil rinner förr eller senare av och hamnar på marken, kanske rinner vidare in i en dagvattenbrunn och därmed orenat ut i naturen någonstans. Det går alltså inte att helt undvika att smuts från bilen hamnar i naturen.

Att tvätta bilen hemma på garageuppfarten behöver inte vara totalfel, men ska man använda kemikalier som fälgtvättmedel och framför allt avfettning är det ganska dumt. Då är en gör-det-själv hall bättre, där finns oljeavskiljare och vattenrening. 

Många mackar har också ett system där vattnet återanvänds efter rening. Då förbrukar man totalt sett en betydligt mindre mängd vatten. Vilket är bra då det råder vattenbrist i många orter i Sverige och grundvattennivån är mycket låg.

 

Rätt använd är såpa en alldeles utmärkt rengöringsprodukt, i hemmet. Men inte på billack, då det höga pH-värdet kan ge fläckar.

6. Använd inte hushållets rengöringsprodukter

De rengöringsprodukter vi hittar i hushållet är som regel alldeles för "tuffa" för en bil. Ett exempel är såpa som har väldigt högt pH-värde och kan ge fläckar på lack och plast.

En del produkter innehåller ammoniak, fönsterputs till exempel, vilket man absolut inte ska ha på en bil. Då kan det bli frätskador på metallytor som inte går bort.

Ett tyvärr vanligt misstag är att använda kökssvampar för att ta bort insekter och envis smuts på bilen. Kökssvampar repar, men det syns inte så länge ytorna är våta. Men sen…

Listan kan göras lång. Vissa blinkersglas på veteranbilar tål inte diskmedel, då kan de bli helt frostiga av små mikrosprickor i plasten.

Använd bilrengöringsmedel och de produkter som tagits fram speciellt för bilar. Inget annat.

 

Upplöst smuts ska rinna över en rengjord yta. Spola därför bort avfettning och smuts med början nedtill på bilen.

7. Spola nerifrån och upp

Upplöst smuts ska rinna av bilen över en ren yta. Vilket tyngdlagen bestämmer och därför måste en bil spolas av nedifrån och upp.

Upplöst smuts är finfördelad och rinner den över annan smuts, som inte lossnat, finns risken att smutsen fastnar igen men ännu hårdare.

Efter schamponering kan man skölja av bilen uppifrån och ner. Då handlar det egentligen inte om speciellt mycket smuts, utan bara rester från tvättmedlet/schampot.

 

test avfettning avfettningsmedel bil

Kallavfettning ska läggas på torr yta, då blir rengöringen bäst. Klicka på länken för att hoppa till vårt test av avfettningsmedel.

8. Lägg avfettningsmedlet på torr bil

Det finns tre typer av avfettningsmedel och den vanligaste, kallavfettning, är en petroleumprodukt. Behöver du använda kallavfettning på de ytor som är riktigt hårt smutsade blir rengöringen mest effektiv om ytan är torr. Kallavfettning på en blöt bil brukar inte funka alls bra.

Alkaliskt avfettningsmedel är löst i vatten och går utmärkt att använda på en blöt bil. Vissa avfettningsmedel blandar tensid, alkohol och vatten – vilket också funkar på en blöt bil.

Den tredje typen är mikroavfettningsmedel. Det är en blandning av kallavfettning och alkaliskt avfettningsmedel. Effektivt vid rengöring men inte bra på en spolplatta med oljeavskiljare, då mikroavfettningen gör att kallavfettningen "smiter förbi" och hamnar orenat i avloppet. Mikroavfettning går också att använda på blöt bil, men är effektivare på torr bil.

Vill du läsa vårt test av avfettningsmedel klickar du på den här länken.

 

 

sämskinn torka billack torkfläckar

Syntetiska sämskinn är numera bättre än de "äkta". Att snabbt torka bilen efter tvätt minskar risken för kalkfläckar.

9. Låt inte bilen självtorka

Vattnet innehåller små mängder kalk och hur mycket brukar variera en hel del, beroende på var man bor. I vissa orter i södra Sverige kan det finnas riktigt mycket kalk i vattnet.

När vattendropparna får självtorka fälls kalket ut och det blir en ljusgrå fläck, som tyvärr kan vara svår att få bort.

Ta därför för vana att torka av bilen med ett sämskinn. Eller med en stor mikrofiberduk, det finns speciella mikrofiberdukar som är väldigt bra på att suga upp vattnet. En gummiskrapa (finns speciella för detta ändamål) gör att man jobbar snabbare. Stå helst i skugga, om du är utomhus och tvättar, annars torkar vattendropparna på bara några minuter.

 

bilvax polish bilpolish vaxa bilen

Ända sedan bilismens barndom har man vaxat lacken. Ytan blir blankare, snyggare och lättare att hålla ren. Annons från 1951. Foto: Picture Post/Hulton Archive/Getty Images.

10. Vaxa bilen regelbundet

Det finns många råd om att man ska använda miljömärkta bilvårdsprodukter. En miljömärkt produkt behöver alls inte vara dålig, som en del tror, men det absolut mest miljövänliga du kan göra är att vaxa bilen regelbundet.

På en ren, slät och vaxad billack fastnar inte smutsen lika lätt. Förutom att bilen blir snygg att titta på så blir den enklare att tvätta och du behöver inte använda några "elaka" rengöringsmedel.

 

Med en oscillerande maskin med dubbla huvud, som på bilden, kan man göra lackrengöring och enklare polering på egen hand. Det finns hobbymaskiner som inte kostar så många hundralappar.

11. Polering och lackförsegling är bra

Av samma skäl som det är bra att vaxa bilen är det också bra att kosta på sig polering och lackförsegling. För att polera en billack på bästa sätt krävs både kunskap och erfarenhet. Lämna därför jobbet till ett proffs.

En polerad billack blir ännu slätare och blankare än nylackerad bil. Resultatet kan bli rent häpnadsväckande bra och den snygga ytan brukar hålla sig rätt länge, kanske upp mot ett år.

Lackförseglingen är ingen hokus-pokus produkt utan kan liknas vid ett riktigt bra bilvax. Lackförsegling kan vara uppbyggt på många olika sätt och återigen är det något som bäst utförs av proffs med erfarenhet.

 

12. Tvätta inte motorn – helst

Var mycket försiktig om du ska tvätta i motorrummet. Risken är stor att du har otur och det kommer in vatten i någon kabelkontakt. Det behöver inte bli ett fel som märks direkt, men efter en tid kan det uppstå korrosion och dålig kontakt. Vilket i sin tur kan ge väldig knepiga fel som är svåra att upptäcka.

Motorer är givetvis gjorda för att tåla vatten, det blir ju blött och smutsigt genom normal användning. Det här har biltillverkarna testat. Men de har förmodligen inte testat att du riktar högtryckstvätten rakt mot en elektronikbox och fyrar av på nära håll.

Det finns många exempel på motortvätt som gått alldeles utmärkt. Men det finns också en hel del tråkiga fall där motortvätten lett till dyra reparationer.

Däcksidorna kan bli grå och tråkiga, synd när bilen i övrigt är blank. Men det finns speciella produkter även för däcksidorna, som ger glans och lyster. Lätt att lägga på.

mikrofiber duk mikrofiberduk mjuk skonsam billack

Mjuka mikrofiberdukar är perfekta vid all typ av bilvård. Smuts och damm bäddas in i fibrerna, när duken blir smutsig är det bara att slänga den i tvättmaskin (utan sköljmedel).

En borsttvätt behöver inte alls vara "dålig", som många bilägare tror. Borsten repar inte lacken men det gör däremot smutskorn som fastnat i fet smuts som klibbat fast på borsten. Om doseringen är rätt inställd i automattvätten uppstår inte det här problemet. Men om mackägaren snålar med tvättmedel, då kan det gå illa. Foto: EyesWideOpen/Getty Images.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag ska tvätta bilen i helgen!
339
236