Nya Audi TT RS får mera knuff

Som alla vet är det tredje generationen Audi TT som rullar på vägarna men den femcylindriga RS-modellen kom först till andra generationen. Nu är det dags...
Annons

Som alla vet är det tredje generationen Audi TT som rullar på vägarna men den femcylindriga RS-modellen kom först till andra generationen. Nu är det dags att ömsa skinn och nya Audi TT RS bjuder på flera intressanta nyheter.

Den femcylindriga turbomotorn på 2,5 liter känner vi igen sedan förut men nu har man lämnat gjutjärnsblocket och gått över till aluminium, vilket spar vikt. Motorn har dubbla spridare, dels direktinsprutad i förbränningsrummet men också via insugningsrören. Audi AVS-innebär variabla ventiltider med olika lyfthöjd för att kombinera både hög effekt och bränsleeffektivitet.

Motorn mäter 2.480 cc och toppeffekten anges nu till 400 hk jämnt, mot tidigare 340 (det var nog lite mer, egentligen, men det är en annan historia). Maximala vridmomentet är 480 Nm och det påstås finnas närvarande hela vägen från 1.700 upp till 5.850 rpm. Några bränsleuppgifter finns inte ännu.

Den karakteristiska motorsången med fem cylindrar ska vara intakt men för säkerhetens skull finns det ventiler i avgassystemet som öppnar upp för fritt blås i sportläget. Det som vill kan välja till ett speciellt sportavgassystem, även det försett med ventil.

Med så mycket mer effekt måste prestanda förbättrats rejält och det är helt uppenbart när vi tittar på siffrorna. 0–100 km/h för TT RS Coupé går nu på 3,7 sekunder, vilket är fyra tiondelar bättre än ”gamla” Audi TT RS Plus. Motsvarande distans med den 90 kilo tyngre TT RS Roadster avverkas på 3,9 sekunder (tre tiondelar bättre). Som förut är toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan på begäran höjas till 280 km/h.

Sjustegad DSG-låda är standard och givetvis driver Audi TT RS på alla fyra med sitt quattrosystem. 19-tumsfälgar är standard och 20 tum finns som tillval. Standard sitter det gjutjärnskivor på TT RS men de som har rymlig plånbok kan välja till keramiska bromsskivor.

Audi hävdar att de är först i världen med OLED-teknik som standard på en serieproducerad bil. Det är väl en ”sanning” som vi får återkomma till. Som vi berättat tidigare har BMW M4 GTS OLED-teknik – ”Organisk Ljus-Emitterande Diod” – i sina bakljus. Audi och BMW bråkade ju också om vem som skulle bli först med laserstrålkastare, för några år sedan.

OLED är speciellt på flera sätt men särskiljer sig genom att ljuset kommer från en yta, inte en punkt (som glödtråd, xenon, led eller laser). En annan stor fördel med oled är att ljusskiktet är väldigt tunt, med nuvarande teknik cirka 1,4 millimeter. Det går alltså att konstruera exempelvis ett bakljus som är extremt utrymmeseffektivt och inte ”stjäl” något bagageutrymme. Genom att kombinera flera oled-skikt kan man skapa en tredimensionell effekt och med lätthet variera utseendet genom att tända och släcka skikten. Hos Audi TT RS låter man TT-logotypen och Audi-ringarna finnas med i designen.

Audi TT RS Coupé och Roadster ska rulla ut hos de svenska handlarna under senhösten och försäljningen startar i sommar. Några svenska priser är inte klara i skrivande stund.

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Nya Audi TT RS får mera knuff

Annons
Annons
Rulla till toppen