Geely ska lansera nytt bilmärke med Volvoteknik

Det pågår mycket spännande hos Volvoägaren Geely just nu. Enligt uppgifter till Reuters ska koncernen lansera ett helt nytt bilmärke som hittills gått under kodnamnet ”L”....
Annons

Det pågår mycket spännande hos Volvoägaren Geely just nu. Enligt uppgifter till Reuters ska koncernen lansera ett helt nytt bilmärke som hittills gått under kodnamnet ”L”.

Det nya bilmärket ska bli billigare än Volvo men samtidigt använda en del Volvoteknik. Plattformen som används till bilarna heter Compact Modular Architecture och utvecklas av Volvo och Geely tillsammans.

Än så länge är det oklart om det nya bilmärket ska säljas utanför Kina men enligt Autocar finns planer på att lansera märket i Europa redan 2017.

Först ut för det nya bilmärket blir en suv – inte så konstigt, med tanke på hur bra suv-försäljningen går just nu. Senare kommer också en sedanmodell.

Men de nya planerna imponerar inte på James Chao, analytiker på IHS Automotive. Den kinesiska marknaden är redan extremt välfylld.

”Det sista som den kinesiska bilvärlden behöver är ett till märke”, säger han till Reuters.

Kolla också in tidslinjen med modellerna som Volvo ska lansera efter S90.

I det tysta har ett helt nytt bilföretag vuxit fram i Sverige, där 1.700 personer jobbar med att utveckla en ny arkitektur för koncernens mindre bilar. Exakt hur det här är ihopkopplat med det nya bilmärket återstår att se.

Du kan läsa hela intervjun med Jens Schönenberg och Mats Fägerhag på det nya bilföretaget här.

Annons
Annons
Rulla till toppen