Hur 3-serien räddade BMW – från 1975 till nu

Vad vore världen utan BMW 3-serie? Ett bra mycket tråkigare ställe, och frågan är om BMW skulle existera utan sin 3-serie och föregångaren 02-serien. I...
Annons

Vad vore världen utan BMW 3-serie? Ett bra mycket tråkigare ställe, och frågan är om BMW skulle existera utan sin 3-serie och föregångaren 02-serien.

I början på 60-talet hade BMW stora ekonomiska problem men den lilla, sportiga 1500-modellen blev en succé som tillsammans med efterföljarna fick företaget på fötter igen. Den första 3-serien (E21) kom sommaren 1975 som 316, 318 och 320. Första raka sexan i 3-serien kom 1977, i modellerna 320 och 323i.

Under 1981, sista året för E21, byggdes 3-serie ”nummer en miljon”, en fantastisk framgång för BMW. Året därpå var det dags för andra generationen 3-serie, E30, och sen följde E36 (1991-1999), E46 (1998-2006), E90-modellerna (2005-2013) och sedan nuvarande F30/F31 (från 2012) ihop med tvådörrars 4-serien (F32/F33/F36) som kom 2013.

Idag står 3-serien för nära en tredjedel av alla bilar som BMW tillverkar och säljer. I september 2015 producerades 3-serie nummer ”10 miljoner”, en mörkblå 320d, och då firade modellen också sitt 40-årsjubileum.

Att det hänt en hel del på 40 år förstår vi alla. E21:an var 436 centimeter lång men dagens F30 är 462 centimeter. BMW 3-serie Gran Turismo mäter hela 482 centimeter. Hur utvecklingen sett ut får vi se och höra i filmen nedan, gjord av Donut Media. De har för övrigt också gjort en liknande film om utvecklingen av Porsche 911 (allra längst ner).

Annons
Annons
Rulla till toppen