Volvo går bättre än någonsin – urstarka siffror

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, har satt upp som långsiktigt mål till 2020 att man ska han en lönsamhet i nivå med de tyska...
Annons

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, har satt upp som långsiktigt mål till 2020 att man ska han en lönsamhet i nivå med de tyska premiumtillverkarna – det vill säga runt åtta-tio procent. Det målet uppnår Volvo redan under första kvartalet 2016 då man redovisar en vinstmarginal på 7,5 procent.

Kvartalsrapporten är den första som Volvo Cars redovisat sedan man ägdes av Ford. När Volvo V90 presenterades i februari och Håkan Samuelsson redovisade bokslutet för helåret 2015 berättade han också att Volvo hädanefter ska ha samma transparens som ett börsnoterat företag.

Det löftet är inte så svårt att uppfylla då Q1 2016 är urstarkt. Alla kurvor pekar spikrakt uppåt för Volvo Cars:

Vinsten blev 3,1 miljarder kronor.

Rörelsemarginalen ökade från noll till 7,5 procent.

Försäljningen ökade 11,9 procent till 120.591 bilar.

Omsättningen ökade 24 procent till 41,7 miljarder kronor.

Att omsättningen ökat så mycket är ett tecken på att Volvo XC90 nu slår igenom rejält och då kunderna i större utsträckning väljer välutrustade (högt prissatta) modeller ökar det intäkterna för Volvo Cars.

Den positiva utvecklingen kommer att förstärkas under året då båda de nya modellerna S90 och V90 når ut till handlarna. Även de lyfter upp Volvo i ett högre prissegment. Två kommande, mycket viktiga modeller är den ”lilla” suven XC40 och andra generationen XC60 – båda hamnar i det snabbast växande segmentet just nu och här finns stora möjligheter till en mycket bra försäljning.

Redan i februari utlovade Håkan Samuelsson att 2016 ska bli ännu ett rekordår för Volvo Cars, det tredje i rad. Men vinsten från Q1 går inte att multiplicera med fyra för att ge ett förmodat helårsresultat. Att lansera två nya modeller som S90 och V90 drar också med sig kostnader.

Volvos långsiktiga mål till 2020 är att nå en årsvolym på 800.000 bilar. Förra året passerade Volvo för första gången drömgränsen 500.000 bilar och även om det är långt kvar till 800.000 visar dagens kvartalsrapport att Volvo är på väg mot sitt mål med full fart.

Försäljningen i Kina gick trögt under 2015 men första kvartalet 2016 visar fina siffror igen, uppgången blev 13,4 procent och man sålde 19.636 bilar. Nya XC90 hjälpte förstås till i USA och där ökade försäljningen med 19,2 procent till 16.361 bilar. Även i Europa ökade försäljningen, upp 13,4 procent till 19.636 bilar. Försäljningen i Sverige låg på samma nivå, upp 13,9 procent till 16.047 bilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen