Nu har polis och brandmän tröttnat – stänger av helt

Efter tre dödsfall på kort tid har räddningstjänst och polis tröttnat – nu stänger man av alla körbanor vid trafikolyckor. Det innebär att det blir...
Annons

Efter tre dödsfall på kort tid har räddningstjänst och polis tröttnat – nu stänger man av alla körbanor vid trafikolyckor. Det innebär att det blir totalstopp i trafiken med långa köer som resultat. Å andra sidan är förhoppningen att inte fler personer ska behöva dö när de arbetar på och vid en olycksplats.

Det senaste exemplet på räddningstjänstens nya metoder inträffade under söndagskvällen, på E20 utanför Eskilstuna. En personbil körde in i vajerräcket vid 17-tiden och under bärgningen stängde polis och räddningstjänst av motorvägen helt. På sin Facebook-sida skrev Eskilstunapolisen: ”Stopp av trafiken på E20 vid trafikolycka. Ingen ska behöva dö i tjänsten.”

Under den gångna ”långhelgen” i samband med Kristi himmelfärdsdag var artikelförfattaren ute i Storstockholm och fick vid två tillfällen stanna på motorvägarna på grund av trafikolyckor. Avstängningarna varade under 30–60 minuter, tills bärgningsarbetet och ambulanspersonalen jobbat färdigt. I båda fallen resulterade det i kilometerlånga köer.

Något formellt beslut om att inte längre lämna åtminstone en fil öppen förbi olycksplatsen verkar inte ha tagits. Men tålamodet är uppenbarligen slut hos räddningstjänsten. Det tredje och senaste dödsfallet inträffade 26 april på E6:an vid Munkedal, Bohuslän. En brandman blev då påkörd och dödad av en bilist som i hög fart försökte köra mellan två stillastående lastbilar vid olycksplatsen.

Tidigare i april omkom en brandman på E4:an vid Örkelljunga då ett vajerräcke brast och delarna träffade mannen så illa att han avled. I februari dog en brandman vid en olycka i Sigtuna, norr om Stockholm, då han blev påkörd av en bilist. Vad säger ni läsare, är det rätt eller fel att stänga av alla körfält vid en trafikolycka?

 

Annons
Annons
Rulla till toppen