Lista: Privatleasa en bil? Då ska du tänka på detta

Privatleasing blir allt populärare – att köra en ny bil till en fast månadskostnad utan kontantinsats och utan att behöva oroa sig för bilens värdeminskning verkar locka många. Men det finns också en del fallgropar som kan vara värda att ha koll på. Här är de bästa knepen.

Foto: Bigstockphoto

Pruta på privatleasing?

Många bilhandlare är ovilliga att pruta på en bil som privatleasas och vissa hävdar att det inte ens går. Men en del auto motor & sport-läsare har lyckats. Ibland har biltillverkarna särskilda specialmodeller som är "färdigutrustade" och då är det svårt att pruta, men i vissa fall kanske det går att få med vinterhjul, dragkrok eller annan utrustning.

Jämför gärna erbjudandet mellan olika bilhandlare – ibland lönar det sig.

Svårt jämföra månadsavgiften

Tyvärr finns det ingen gemensam standard när det gäller privatleasing – alla bilmärken använder samma ord för olika erbjudanden. Hos vissa bilhandlare kan det ingå både service, vinterhjul, däckhotell, däckbyte, vägassistans, fri lånebil vid service och en årlig körsträcka på 1.500 mil, med ett leasingavtal som löper på två år. Hos nästa bilhandlare ingår varken vinterhjul eller service och körsträckan per år är bara 1.000 mil – samtidigt som leasingavtalet löper på tre år. Då blir det svårt att jämföra.

Det finns också andra termer som "prenumeration" eller "Inclusive". Då brukar det mesta ingå, bland annat vinterhjul med däckbyte, försäkring och serviceavtal.

Som om inte det vore nog finns det också erbjudanden som baseras på rörlig ränta. Det innebär att månadsavgiften kan höjas om räntan går upp. Till sist kan det vara svårt att jämföra olika bilmodeller med varandra, eller till och med samma bilmodell från olika handlare, eftersom utrustningen kan skilja sig åt.

Försök räkna ut totalkostnaden för hela bindningstiden – då kan du jämföra hur mycket bilen faktiskt kostar.

Garanterat restvärde?

Det är bäst att välja en bil där bilhandlaren eller bilmärkets generalagent garanterar restvärdet på bilen. Annars kan du få en dyr överraskning när bilen ska lämnas tillbaka.

Ingår försäkring?

Bilförsäkringen är en av de största utgiftsposterna för unga förare. Premien blir lägre ju fler skadefria år du har, men för en ung förare som alltså inte har så många skadefria år bakom sig kan premien snabbt bli riktigt hög. Vissa bilmärken bakar in försäkringspremien direkt i månadsavgiften för privatleasingen. Ibland kan det vara bra att kolla upp premien med fler försäkringsbolag. Ibland är det förmånligt att välja bilmärkets egna försäkringsbolag, ibland inte.

Dyrt gå utanför avtalet

Vanligtvis brukar det ingå 1.000 eller 1.500 mils årlig körning med en privatleasad bil. Kör du längre än så får du betala extra för "övermil". Det görs för att andrahandsvärdet på bilen blir lägre ju längre den gått och det vill bilhandlaren ha ersättning för.

Bilhandlaren räknar med ett visst slitage på bilen när det är dags att lämna tillbaka den, men inget onormalt slitage. Vad som räknas som normalt och onormalt är helt upp till bilhandlaren eller bilmärket så här gäller det att se upp! Stora stenskott, revor i klädseln och annat kan göra att du får betala ersättning men det skulle ju sänka andrahandsvärdet även om du ägde bilen själv och skulle sälja den.

Bryta avtalet?

Den största skillnaden mellan privatleasing och billån är bindningstiden. Det vanligaste är att privatleasingkunderna tecknar sig för antingen två- eller treåriga avtal, men ibland förekommer både kortare och längre bindningstider.

Det här innebär alltså att du förbinder dig att betala månadsavgiften i två eller tre år. Blir du arbetslös, sjukskriven eller plötsligt får ändrat bilbehov – till exempel om du flyttat – kan en privatleasad bil alltså inte säljas, som en bil med lån.

Du kan försöka överlåta avtalet till någon annan (som biltillverkaren måste göra kreditprövning på och godkänna som ny leasingtagare). Då får den nya leasingtagaren "ta över" eventuella skrapmärken och annat som du orsakat medan du kört bilen, och som bilhandlaren kan anmärka på när det är dags att lämna tillbaka bilen.

Ett annat sätt är att försöka bryta avtalet i förväg. De flesta bilhandlare tar då ut en straffavgift. 

Vad är privatleasing? Hur funkar det? Vilka för- och nackdelar finns det med att leasa sin bil? Det ska vi ta reda på. Under ett antal veckor fokuserar vi på auto motor & sport på temat privatleasing. Satsningen presenteras av Audi, som står bakom texterna som är annonsmärkta. Övriga artiklar har tagits fram av redaktionen och är helt oberoende.