Audi SQ7 provkörd: ”Sofistikerad, lyxig och mäktig”

auto motor & sport har provkört Audis nya värsting – SQ7 med 435 hästkrafter. "Det kanske inte låter så värst, men den här motorn ger 900 Nm redan från 1.000 r/min. Och det är våldsamt mycket", säger testförare Erik Trulsson.
Annons

Audi SQ7, vad är det?

”Jo, det är inget mindre än värstingversionen av Audi Q7. Självklart har en den kraftfull spis under huven. En riktigt kraftfull spis. Fyra liters diesel-V8 överladdas inte en, eller två utan tre gånger och pumpar då ur sig 435 hästkrafter. Det kanske inte låter så värst tycker du, men den här motorn ger 900 Nm redan från 1.000 r/min. Och det är våldsamt mycket.”

Men den har tre turbo alltså?

”Nej, inte riktigt, den har två feta avgasturbos mellan cylinderraderna, och sedan en elektriskt driven kompressor vid sidan om motorn. Den sistnämnda fungerar på det viset att den inte behöver spola upp en turbin med avgasluft för att få snurr på den kompressor som sedan pressar in luft i insuget, utan en elektrisk motor gör det på nolltid istället. Resultatet blir blixtsnabb gasrespons, som en remdriven kompressor, men utan att belasta motorn och därmed påverka förbrukningen. Istället drivs elmotorn till kompressorn av ett helt nytt elsystem på 48 V.

Det låter avancerat.

”Ja, alltså hela den här bilen är extremt avancerad. Ett riktigt teknikvidunder. 48 V-systemet används även till att driva elektriskt styrda krängninsghämmare som ser till att den här 2,4-tons megapjäsen hela tiden ligger platt som en pannkaka på vägen. Elmotorerna till krängningshämmarna kan dessutom agera generatorer och på så sätt generera el till batteriet så att elförbrukningen för dem blir ett nollsummespel. Dessutom kan man få sportdiff till bakaxeln. Så sjukt fett!”

Hur är den att köra då?

”SQ7 är enormt maffig och imponerande. Men den har inte förvandlats till en sportbil för det. Den känns bara helt otroligt effektiv, snabb och smidig. Speciellt för sin storlek och vikt. 0-100 km/h på 4,9 sekunder är oerhört imponerande när bilen har en uppgiven förbrukning från 7,2 l/100 km. Med bakhjulsstyrning blir SQ7 samtidigt lätt på vägen och smidig i staden. Det här är inte Porsche Cayenne Turbo S-brutalt, mer sofistikerat, lyxigt och mäktigt.”

Läs mer om Audi SQ7 i nummer 12 av auto motor & sport, i butik 26 maj.

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Audi SQ7 provkörd:

Annons
Annons
Rulla till toppen