290 kronor om dagen – för att köra ”smutsig” bil

Nye borgmästaren Sadiq Khan tar i med hårdhandskarna mot Londons allt sämre luft. "Den gamla regeringen har varit hopplöst tröga".
Annons

Luftkvaliteten i London fortsätter att bli allt sämre. Delar av staden bryter regelbundet mot EU:s gränser för kväveoxid. På gatan Putney High Street i västra London överskreds EU:s årstak efter första veckan 2016.

Det tänker nye borgmästaren Sadiq Khan råda bot på. Och det snabbt.

 

290 kronor om dagen – för att köra ”smutsig” bil
Londons nye borgmästare Sadiq Khan vill snabba på åtgärder för att göra Londons luftkvalitet bättre. FOTO: Getty Images

”Jag har blivit vald med ett tydligt mandat att göra Londons luftkvalitet bättre. Den förre borgmästaren var för långsam, regeringen har varit hopplöst tröga – och Londonborna har fått betala för det”, säger han till brittiska Autocar.

Detta ska nu bland annat lösas med ökade avgifter för de fordon som smutsar ner allra mest. Den nya avgiften som kallas ”T-Charge” (toxicity charge/giftavgift) ska bevakas av samma kameror som redan sköter Londons trängselskatter.

Det kommer allra mest att drabba äldre dieselfordon. Avgiften ska baseras på utsläpp av kväveoxid och kan bli så mycket som 12,50 pund om dagen. Eftersom T-Charge blir grädden på trängselskattemoset betyder det att vissa bilister kan komma att betala 24 pund (287 kronor) om dagen för att köra i London!

Khan har också gett Transport of London uppdraget att undersöka om det skulle fungera att skrota alla dieselbussar som kör inne i London.

Områdena som öronmärkts som ”Ultra Low Emissions Zone” (ULEZ) ska utökas dramatiskt. Även här kameraövervakas trafiken – och du får betala efter hur smutsig din bil är. ULEZ ska, enligt ursprungliga planerna, vara igång för fullt 2020. Khan vill nu snabba på detta.

Annons
Annons
Rulla till toppen