Svensk doldis: ”Jag satte det på första försöket”

Har du sett någon av senaste tidens amerikanska storfilmer? Då har du garanterat sett honom – utan att veta om det. Svenske Samuel ”Crazy Swede” Hübinette är driftingstjärna men...
Annons

Har du sett någon av senaste tidens amerikanska storfilmer? Då har du garanterat sett honom – utan att veta om det. Svenske Samuel ”Crazy Swede” Hübinette är driftingstjärna men även stuntman och har suttit bakom ratten i filmer som Fast and the Furious, Need for Speed och Nightcrawler. 

Just nu är denne svenske Hollywood-doldis aktuell i en svensk reklamfilm (se filmen ovan). 

”Det är ett coolt stunt”, säger Samuel Hübinette blygsamt på en dialekt som klingar av norrländskt ursprung. 

Samuel Hübinette är 43 år och kommer ursprungligen Jokkmokk. Han inledde sin långa bilkarriär redan som 8-åring med att sladda omkring på frusna sjöar. Han började tävla i rallycross och som 23-åring säsongsarbetade han som vintertestare hos Volvo. Så småningom flyttade han ner till Göteborg för att testa bilar på heltid på Volvos testbana i Hällered. Där frågade någon om han kunde köra bilen i en av Volvos reklamfilmer, och på den vägen är det. Nu lever Samuel Hübinette sedan många år med sin familj i Kalifornien, USA och tjänar sitt levebröd på att köra bil i filmer och reklamfilmer.

”Jag prioriterar reklam, för då behöver man inte vara borta så länge från familjen”, säger Samuel.

Samuel nämner två reklamfilmer, se filmerna nedan.

”BMW-reklamen var väldigt kul att göra och fick mycket uppmärksamhet, 12 miljoner visningar på en vecka tror jag det var. Det är fem BMW M235i som kör en rätt avancerad koreografi. Den filmades i Syd-Afrika. En annan reklam som fick mycket uppmärksamhet var den för Toyota Prius och visades på Super-bowl-finalen 2016. Den spelades in Kalifornien, och jag fick ha polisuniform, det var rätt kul.”

”Men jag har gjort en del film också, som ”Fast and furous” (3, 4 och 5) och Need for speed. Jag har kört bil i scener för bland andra Jake Gyllenhaal och Jason Statham”, berättar Samuel.

Han var nyligen hemma i Sverige för att spela in en reklamfilm för oljebolaget Preem. 

”Jag fick en förfrågan att göra att stunt, det första klimatsmarta stuntet. Preem vill uppmärksamma att de har ett bränsle som består av upp till 50 procent förnybara produkter.”

Drivmedlet heter ”Preem Evolution” och tillverkas bland annat av tallolja, som är en restprodukt från svensk skogsindustri.

”Preem hade en idé hur stuntet skulle se ut, det skulle vara körning på rallyvägar och ett hopp i en tallskog. Jag kontaktade Craig Hunter som designar många stunthopp. Resultatet blev ett hopp med en Mitsubishi Evo, en grupp N-bil, som är ungefär 40 meter långt och 6 meter högt.”

Hur går det till att ta fram ett sånt stunt? 

”Mycket är ren matematik, som vinkel på hoppet och hastighet på bilen. Då vet man i princip exakt var man kommer att landa. Sedan är det naturligtvis en del variabler som spelar in, tyngdpunkt på bilen och hur den beter sig i luften, och vad det är för underlag på vägen, grusväg eller asfalt. Resten beror på den mänskliga faktorn, man är ju ingen robot.”

Hur länge tog det här stuntet att förbereda?

”Filmteamet förbereder ju produktionen under ganska lång tid. Som var man ska spela in, den här filmen spelades in i en vacker tallskog utanför Strängnäs. Själva hoppet tar inte så mycket tid att förbereda, det tog fyra dagar för Craig att bygga, och när jag väl kommer dit går det rätt snabbt.”

”Hur många försök tog det innan du satte det?”

”Det tog ett försök.” 

Vad ska du göra nu?

”Nu ska jag göra en reklamfilm där jag ska köra bil för David Beckham. Det blir kul” 

• Missa inget – följ oss på Facebook!

 

Annons
Annons
Rulla till toppen