Därför byter Porsche namn på sina modeller

Varför heter en Porsche 911 just som den gör, med tre siffror? Och varför ska Boxster och Cayman byta namn till 718? Det finns en...
Annons

Varför heter en Porsche 911 just som den gör, med tre siffror? Och varför ska Boxster och Cayman byta namn till 718? Det finns en förklaring som svarar på båda frågorna och vill du vara ”bilnörden” bland polarna så bör du veta varför.

Som alla redan känner till har det hänt något i Porsches modellnomenklatur. När Boxster och Cayman nyligen fick fyrcylindriga boxermotorer blev det också delvis nya namn – Porsche 718 Boxster och 718 Cayman.

Orsaken till förändringen är att Porsche hädanefter markerar en skillnad mellan bilar med två dörrar och övriga modeller. Tvådörrarsmodellerna ska ha tresiffriga modellnamn – med eventuella tilläggsnamn – medan övriga får ha sina namn som Panamera, Cayenne och Macan (utan siffror).

Orsaken till att det blev tresiffriga modellnamn för Porsche kan vi härleda ända tillbaka till 30-talet. Bilindustrilegenden Ferdinand Porsche hade ”konsultat” hos de flesta av dåtidens tyska biltillverkare men 25 april 1931 registrerades företaget ”Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH – Konstruktion und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau.”

Det lilla ingenjörsföretaget bestod av tolv personer, handplockade av Ferdinand från sina tidigare anställningar och teamets yngsta medlem var sonen Ferry Porsche. Timingen för ett nystartat företag var inte den bästa då depressionen och politisk orolighet präglade Tyskland. Men man fick snabbt in ett utvecklingsuppdrag från Wanderer på en sedanmodell och snart var kontoret överbelamrat med jobb.

Därför byter Porsche namn på sina modeller
Ferdinand Alexander Porsche, med smeknamnet ”Butzi” (född 1935 och även kallad ”F.A.”), var Ferrys son och alltså barnbarn till Ferdinand Porsche. Butzi designade flera Porschemodeller, inklusive 911:an och framför allt hans stolthet Porsche 904. Senare skapade F.A. sitt eget designkontor, ”Porsche Design”.

För att hålla lite ordning på projekten fick varje uppdrag ett nummer. Att starta med ”Projekt 1” kändes lite pinsamt så första jobbet till Wanderer fick namnet ”Porsche Typ 7”. Uppdragen ramlade som sagt in och när Adolf Hitler beställde en ”Folkbil” (Volkswagen, Bubblan) 1933 var man redan uppe i ”Porsche Typ 60”.

Någon nämnvärd produktion av Volkswagen blev det inte innan andra världskriget startade 1939. Ferdinand Porsches konstruktion kom dock i produktion efter krigsslutet och bidrog till det ”Tyska undret” när landet återuppbyggdes.

Ferdinand och Ferry Porsche samt den förre VW-fabrikschefen Anton Piëch blev i november 1945 fängslade som krigsförbrytare av franska myndigheter. Ferry Porsche släpptes i mars 1946 men Anton Piëch och Ferdinand Porsche hölls kvar i Frankrike utan rättegång i 20 månader.

Ferry Porsche återvände ensam till Gmünd i Österrike och försökte få igång en inkomstbringande verksamhet för de 140 medarbetarna som fanns kvar. Man började med traktorer och vattenturbiner, vilket i praktiken var startskottet för den blivande sportbilstillverkaren Porsche.

Den första sportbilen som Porsche skulle bygga fick internnamnet ”Type 356”. Första Ur-Porschen blev 356/1 som hade motorn vänd mot mitten av bilen och en öppen roadsterkaross i aluminium. Bilen vägde bara 585 kilo och 35 hk räckte för att den smäckra sportvagnen skulle nå en topphastighet på 135 km/h.

Nästa prototyp hade motorn vänd bakåt, som på en vanlig Folkvagn, och då blev det plats för ett baksäte/bagageutrymme i coupékarossen. Båda prototyperna byggdes under andra halvan av 1948 och då fick man också in en beställning från Schweiz, av investeringsmannen Rupprecht von Senger som var villig att bli återförsäljare.

Ganska snart stod det klart att de små lokalerna i Gmünd inte räckte till. Porsche flyttade tillbaka till Stuttgart och satsade djärvt genom att beställa 500 356-karosser.

Nya Porsche 356 premiärvisades på Genèvesalongen 1949 och redan året därpå började man exportera till den viktiga USA-marknaden. Sportbilstillverkaren Porsche hade inlett sin bana på egna ben och de första bilägarna blev hängivna märkesentusiaster. I mars 1951 tillverkades Porsche 356 nummer 500 och fem år senare byggdes bil ”10.000”. Totalt tillverkades över 76.000 Porsche 356.

När 356:an skulle ersättas med en helt ny sportvagnsmodell i början på 60-talet fick den namnet Type 901, ritad av F.A. Porsche. Fyrcylindriga modellen hette Type 902. Men när hemligheten sipprade ut protesterade Peugeot som ansåg att de hade skapat en ensamrätt på tresiffriga modellnamn med en nolla i mitten. För att undvika bråk och en eventuell stämning ändrade Porsche därför namnen till 911 och 912.

Även om 911-modellerna behållit sitt namn ända sedan lanseringen på hösten 1964 har Porsche ändå haft internnamn. Första Porsche 911 Turbo hade till exempel internnamnet 930. Den helt omarbetade 911:an som kom 1988 hade namnet 964 och följande 911-generationer hette 993, 996 och 997. Nuvarande 911-generation heter 991. Till dessa kom transaxelmodellerna 924, 944, 968 och 928.

Andra modeller som haft interna, tresiffriga namn är Carrera GT (980), Boxster (986, 987 och nu 981) samt Cayenne (955). Nya modellserien 718 knyter Boxster och Cayman till mittmotorbilarna på 60-talet. Porsche 918 Spyder fick sitt namn som en blinkning till gamla sportvagnsracern 917. Och de hybridbilar som körs på Le Mans heter 919. Alla bilar med två dörrar har ett tresiffrigt namn.

Källa: Christophorus Magazine

 

Därför byter Porsche namn på sina modeller
Det var så här Porsches modellnamn inleddes, med ”Porsche Type 356”. Helt enkelt projektjobb nummer 356, som sedan också fick bli modellens namn.
Därför byter Porsche namn på sina modeller
Porsche Boxster Concept visades 1992 och den designen blev grunden för seriemodellen. Boxster var den första modellen som avvek från Porsches tresiffriga modellkod. Men nu rättas Boxster och Cayman in i ledet och heter 718.
Annons
Annons
Rulla till toppen