Drygt sex av tio bilar som säljs i Sverige har fått stöldskyddet testat av försäkringsbranschen. 35 procent av bilarna får toppresultat, men det finns biltillverkare som vägrar låta sina bilmodeller testas.
Det är bland andra BMW, Mercedes och Honda som inte vill vara med.
”Volvo befäster sin tätposition tillsammans med Porsche. Audi och Lexus har däremot backat något från de tidigare årens toppresultat, men har rakt igenom godkända bilar. Bakom toppskiktet ligger Volkswagen och Seat på ungefär samma nivå”, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.
”De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Fiat, Dacia och Mazda.”
Betygen är en av faktorerna som påverkar bilens försäkringspremie – ju bättre stöldskydd, desto lägre blir premien.
Så testas bilarna
NVSA står för New Vehicle Security Assessment och ställer upp krav på hur bilarna är konstruerade och utrustade. NVSA lanserades i Sverige 2008. Det är de svenska bilförsäkringsbolagen som står bakom NVSA-normen.
Bilarna klassificeras i två steg. Biltillverkaren gör en självdeklaration och försäkringsbranschen gör en efterkontroll. Bilmodellen betygsätts efter hur väl den fyller normens krav.
Exempel: 5 bilar som får toppbetyg
5 stjärnor för bilstöld och 4 stjärnor för bilinbrott.
Exempel: 5 bilar som får bottenbetyg
Högst 2 stjärnor för bilstöld och högst 2 stjärnor för bilinbrott.