Volvo V90 provkörd: Så bra är nya lyxkombin

Volvo fångar återigen världspressens uppmärksamhet, den här gången är det de två stora lyxbilarna V90 och S90 som ska bekänna färg. Chefredaktör Alrik Söderlind är på plats i Malaga, Spanien för att provköra. Vi har fått en första rapport. 

Alrik Söderlind befinner sig just nu på Volvos internationella provkörning av V90 och S90.

Hej Alrik, hur har du det?

Hej! Det är bara bra. Jag har kört en första runda med nya V90 på fina vägar i bergen. Jag har än så länge bara kört V90 D5 AWD med automatlåda. 

Och hur känns den?

Man känner igen sig från XC90, det känns lite som att köra en sänkt XC90. Eftersom tyngdpunkten är lägre i V90 blir det bättre väghållning och den kränger mindre. Den är väldigt fin att köra. 

Den största nyheten är att D5 har fått så kallad Power Pulse. Det är en kompressor som griper in, innan turbon har hunnit ladda. Det här tekniken innebär att det blir bättre acceleration från låga varv, vilket tidigare har varit den stora svagheten med Volvos fyrcylindriga motorer. Men med Power Pulse får den mer kraft i botten. Motorn går väldigt mjukt och fint, jag tycker om den. Och avsaknaden av en sexcylindrig motor känns inte lika stor längre. 

Det klassiska dieselknattret är det inte mycket kvar av. V90 är väldämpad, dieselmotorn är helt tyst i normal körning. Vid acceleration morrar den lite, men det är bara mysigt. 

Hur är komforten?

Fram sitter man lågt och stolarna är fina. Interiören är trevlig och bra. Man känner igen sig från XC90, det är fina material och lyxigt. 

I baksätet sitter man högre än jag trodde, stolarna är placerade något högre bak än fram. Jag sitter okej, och det är bra takhöjd (Alrik är 180 cm). Utrymmet är bättre än i V70. Sidorutorna är ganska låga, så man ser bra ut. (Mer om utrymme och storlek på bagaget här.)

Fjädringen är väldigt behaglig i stadstrafik, men vid landsväg-/motorvägskörning sätter jag ett litet frågetecken. Jag skulle vilja ha ett komfortläge, för den känns lite studsig, jag saknar det där mjuka flytet. Men jag ska känna efter lite mer, får återkomma om den saken.  

Hur känns den att köra?

Körupplevelsen är trygg. Det går bra att köra fort, väghållning är bra, men den är inte direkt engagerande. Den är inte lika körfokuserad som BMW, men väldigt kompetent. Vilken förmodligen är helt i Volvos linje. 

Vad händer nu?

Nu ska jag köra Volvo S90. Jag återkommer med en rapport om den. 

En längre provkörningsrapport i auto motor & sport nr 13. Då blir det mer om tekniken, priser och motorvarianter. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag ska provköra Volvo V90 så fort det blir möjligt.
299
82