Åk med Bugatti Chiron på Nürburgring – det går fort

Några provkörningar av Bugatti Chiron – ersättaren till Veyron – har vi inte sett till ännu. Men det här är det bästa vi kan erbjuda, Alex Kersten...
Annons

Några provkörningar av Bugatti Chiron – ersättaren till Veyron – har vi inte sett till ännu. Men det här är det bästa vi kan erbjuda, Alex Kersten på Car Throttle får som första journalist följa med i högerstolen på Chiron – körd av ingen mindre än Bugattichefen himself, Wolfgang Dürheimer.

Wolfgang Dürheimer berättar att det är första gången som seriemodellen körts på Nürburgring. Dürheimer verkar inte allt för ovan vid varken banan eller Chiron, det tillräckligt fort för att få Alex Kersten att tack nej till ett andra varv.

Wolfgang Dürheimer berättar att han är övertygad om att Bugatti slår sitt eget världsrekord i topphastighet, som sattes 2010. Planen är att göra ett rekordförsök 2018.

Den uppspelte Wolfgang Dürheimer beskriver också kontrollerna i Chiron, där ”allt” styrs från ratten. Launchcontrol (”katapult-start”, på tyska) sker via knappar på ratten. Bilens körprogram är tre: normal, autobahn-läge och trackmode. Dessutom finns ett fjärde läge där markfrigången höjs i låga hastigheter, till exempel när man ska över ett fartgupp eller köra på en färja.

Några uppgifter om topphastighet på Nürburgring får vi inte, men det går undan rejält på rakan. ”Bromsarna funkar,” flämtar Alex Kersten efter en snabb fartreducering inför en kurva.

Vi får också lite nördfakta. Med full gas i toppfart töms bränsletanken på nio minuter. Det tog Veyron tolv minuter. Tio kylare, cirkulerar 800 liter vatten genom motorn i minuten. Chiron har sex katalysatorer av största storleken, med en aktiv yta motsvarande 30 fotbollsplaner.

Allt är imponerande på Chiron, utom möjligtvis vikten som är några kilo under två ton. Även priset är ”imponerande”, 2,4 miljoner euro (22,3 miljoner kronor) plus lokala skatter.

Annons
Annons
Rulla till toppen