Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Chefsdesignern Walter de Silva brukar säga att Audi A5 är den vackraste bilmodell han ritat. Så nära perfekt som det går att komma. Och när...
Annons

Chefsdesignern Walter de Silva brukar säga att Audi A5 är den vackraste bilmodell han ritat. Så nära perfekt som det går att komma. Och när det nu är dags att visa upp generationsskiftet så blir vi inte överraskade. Arvet från första A5:an syns tydligt i den helt nya, andra generationen.

Men visst finns det förändringar. Den stora grillen ansluter till familjen med ett mera tredimensionellt utseende och en bredare, lägre profil. Karossvecken är skarpare och lågt i fronten sitter en horisontell aluminiumlist som sträcker sig från hörn till hörn.

Walter de Silva pensionerade sig själv i december och det är Frank Lamberty som är designchef för ”B9-familjen”, alltså Audi A4/S4 och A5/S5 samt A4 Allroad. Vid presentationen av nya A5 under torsdagskvällen betonade han flera gånger att den starka karaktär som redan fanns var något som man absolut ville behålla.

Nya Audi A5/S5 bygger i allt väsentligt på samma komponenter som A4 (B9). En större andel aluminium och höghållfast stål har fått ner vikten med cirka 60 kilo jämfört med föregångaren. Axelavståndet är förlängt, vilket gett bättre innerutrymme och bagagevolymen är också något förbättrat med sina 465 liter. Baksätet går att fälla ner 40/20/40 när man står vid bakluckan.

Vid lanseringen i höst erbjuds två bensin- (EA888) och tre dieselalternativ (EA288) till A5:an. Det är de senaste versionerna av 2,0-liters fyror och 3,0-liters V6. Jämfört med föregående motorer har Audi sänkt förbrukningen med upp till 22 procent och förbättrat prestanda med 17 procent. Toppeffekten i A5 sträcker sig från 190 till 286 hk.

Ny är också 3,0 TFSI V6 som erbjuds till sportiga Audi S5 Coupé (röda bilen), den motorn debuterade i S4:an. Kompressorn är borta och istället är det turboladdning som höjer effekten till 354 hk (260 kW), 21 hk mer än förut. Det ger en 0–100 tid på 4,7 sekunder för Audi S5, som har åttastegad automat och quattro som standard.

Övriga A5-modeller har sexväxlad manuell låda som standard, sjustegad S tronic automat som tillval liksom quattro. Starkaste V6 TDI (286 hk) har åttastegad automat och quattro som standard.

Audi A5 Coupé börjar levereras i Sverige i november med säljstart i juli. Jämfört med föregående generation har standardutrustningen utökats i A5 och innehåller nu bland annat xenon-strålkastare med LED-varselljus och LED-baklampor, LED-belysning interiört, Audi MMI radio plus med sju-tums MMI-färgdisplay, Bluetooth och USB-kontakt, multifunktionsratt, Audi drive select och Audi pre sense city med autobroms.

Svenska priser och exakta förbrukningsuppgifter är inte bestämda ännu.

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Äntligen: Helt nya Audi A5 och S5 Coupé

Annons
Annons
Rulla till toppen