Privatleasing eller billån – så resonerade två förare

Vilket är det smartaste bilägandet? Christian insåg att han kunde privatleasa en Skoda Octavia RS med 220 hk för samma månadskostnad som sin Volvo.
Markus valde istället att köpa sin BMW. Hans förmånliga billån gör ägandet billigare än privatleasing. 

I andra länder har konceptet tagit en stor andel av bilmarknaden, och nu är Sverige på väg ikapp. Vid privatleasing abonneras den nya bilen till en fast månadskostnad över en bestämd tidsperiod, exempelvis 36 månader. I kostnaden ingår det mesta utöver bränslet – vanligtvis service, reparationer och försäkring. Föraren betalar ingen kontantinsats.

Generellt ges samma erbjudanden oavsett ålder eller kön, vilket kan vara fördelaktigt för yngre förare. När Christian Frizell flyttade från Trollhättan till Mölnlycke utanför Göteborg gick hans försäkringspremie från cirka 550 kronor till 1 200 kronor. 27-åringen insåg att han faktiskt betalade ganska mycket för sin Volvo.

"Jag gjorde en kalkyl på totalkostnaden för Volvon, med räntekostnader, värdeminskning, försäkring, service och andra reparationer och kom fram till att jag för ungefär samma pengar kunde jag privatleasa en Skoda Octavia RS", säger Christian Frizell.

Skodahandlaren hade ett antal stående exemplar av modellår -15 och Christian fick ett ganska förmånligt erbjudande. Månadskostnaden landade på 2 795 för bilen, och med en vagnskadegaranti går försäkringen på 310 kronor. I dag är föraren nöjd över att ha 220 hk till sitt förfogande.

"Jag bytte till en bil med nästan dubbelt så många hästar och automatlåda. Nu har jag en helt ny bil och det är skönt med alla garantier och serviceavtalet", säger Christian. 

Med privatleasing behöver föraren inte bekymra sig om bilens värdeminskning, men det gäller att ha koll på avtalet. Där anges en maximal körsträcka för leasingperioden och att rulla längre kan kosta mycket. Men Christian skräms inte av straffavgiften på 8 kronor per övermil.

En annan fråga vid privatleasing är för vilka skador och vilken typ av slitage som föraren kan bli ersättningsskyldig när avtalet är slut.

"Jag hade rätt bra koll när jag tecknade avtalet. Det kändes som återförsäljaren var ganska generös när det kom till vad som räknas som normalt slitage. De tillät ett antal slagbucklor och repor per karossdel. Och jag känner att jag är så pass försiktig med bilen att det inte borde bli några problem", säger han.

Enligt Christian är den stora nackdelen att man binder upp sig, men en utväg är att överföra leasingen till en annan person. 27-åringen är dock nöjd med sitt val.

Han rekommenderar att man jämför bilhandlarnas olika erbjudanden och begär in offerter från flera olika återförsäljare, för ofta kan det finnas en del utrymme även på privatleasingavtal.

"Sett till min leasingkostnad och bilens nypris, tror jag inte att jag hade kommit billigare undan om jag hade köpt den och bytt in efter tre år. Dessutom frigör jag kapital för exempelvis bostadsköp", säger Christian Frizell.

Markus Johansson och Christian Frizell valde olika billösningar. Foto: Privat

Markus Johansson har valt att äga bilen själv. För ett år sedan köpte han sin BMW 1-serie – en 2010:a som rullat 11 200 mil. Efter lite prutande landade köpeskillingen på 115 000 kronor. Markus nappade på BMW-konceptet "Premium Selection", där återförsäljaren erbjuder ett års nybilsgaranti och två års fri service på begagnade BMW-modeller. Bara servicen var värd 10 000 kronor, men det avgörande var den låga räntan.

Han lånade 60 000 kronor till en ränta på 2,95, med en avbetalning på två år. Det är först när Markus säljer bilen vidare som han verkligen vet hur mycket den har kostat i månaden. Enligt hans egna beräkningar ligger kostnaden för ränta, avgifter och värdeminskning under 2 000 kronor i månaden. Och så länge nybilsgarantin gäller har han ett gott skydd.

"BMW Premium Selection är nästan som att äga en ny bil, det ger i princip samma trygghet. Med BMW:s privatleasing hade månadskostnaden landat på betydligt mer", säger Markus Johansson.

Han har redan fått saker åtgärdade på garantin, vilket fungerade helt friktionsfritt. Markus utesluter dock inte att testa privatleasing vid nästa bilbyte.

"Det finns väldigt många fördelar med privatleasing, men poängen med att äga bilen är att du betalar av på ett lån till dig själv. Då känns det inte lika riskfyllt att få en skada på bilen, för du har inte skadat en "hyrbil", säger Markus Johansson. 

Vad är privatleasing? Hur funkar det? Vilka för- och nackdelar finns det med att leasa sin bil? Det ska vi ta reda på. Under ett antal veckor fokuserar vi på auto motor & sport på temat privatleasing. Satsningen presenteras av Audi, som står bakom texterna som är annonsmärkta. Övriga artiklar har tagits fram av redaktionen och är helt oberoende.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
24
31