Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Under måndagen visade Mercedes upp den nya kombiversionen av E-klass, men gårdagens viktigaste nyhet var naturligtvis den fräcka GT-versionen av Renault Twingo. Småbilen har bakhjulsdrift...
Annons

Under måndagen visade Mercedes upp den nya kombiversionen av E-klass, men gårdagens viktigaste nyhet var naturligtvis den fräcka GT-versionen av Renault Twingo.

Småbilen har bakhjulsdrift och svansmotor, något som många hoppades skulle ge härliga köregenskaper. De första provkörningarna visade att bilen kanske inte riktigt var den ”budgetversion av Porsche 911 GT3” som vissa hade hoppats på.

Kanske kan GT-versionen råda bot på det…?

Renault Twingo GT har fått en trimmad version av turbomotorn på 0,9 liter, nu med 110 hästkrafter och 170 Nm. 0–100 km/h går på 10,5 sekunder och sexväxlad manuell låda är enda alternativet.

GT-versionen får också uppgraderad sportfjädring med en särskild programmering av antisladdsystemet, 17-tumsfälgar, större luftintag och dubbla avgasutblås.

Nu blev det plötsligt ännu lite jobbigare att Renault Twingo inte säljs i Sverige.

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Bakhjulsdrivna Twingo GT gör att vi längtar ännu mer

Annons
Annons
Rulla till toppen