Ford Ka+ är baserad på den modell som började säljas i Brasilien för två år sedan. Bilarna som kommer till Sverige är byggda i Indien. Ford har dock lärt av läxan Ecosport och sett till att bilen uppgraderats kraftigt för den europeiska marknaden, bland annat med helt annan fjädring/hjulställ (MacPherson-ben fram, halvstel torsionsaxel bak).
Nya Ka är byggd på samma plattform som Fiesta. Den är kortare än storasyskonet, men klart längre (392,9 cm) än de två tidigare generationerna av Ka. Ka+ kommer bara som femdörrars halvkombi, och den är också 42 millimeter högre än Fiesta.
Och här är själva vitsen med bilen. Den ska ge gott takutrymme för en fullvuxen europé. Och faktum är att en normalstor västeuropé (180 cm) kan sitta ”bakom sig själv” i baksätet. Lastutrymmet uppges till 270 liter.
Det är också därför som Ford själva vill jämföra sig med (den billigare) Dacia Sandero och (den dyrare) Kio Rio, som också utmärker sig med goda innerutrymmen.
Ka+ drivs av en 1,2-liters Duratec-motor i två varianter: 70 hk/105 Nm respektive 85 hk/112 Nm. Bränsleförbrukningen uppges till 4,8 liter/100 km, koldioxidutsläppet ligger på 114 g/km för båda versionerna. 0-100 km/h expedieras på 13,3 sekunder i den starkare modellen. Femväxlad, manuell låda är enda transmissionen.
Interiören är fylld med slitstark granulerad plast. Ka+ ska finnas med två utrustningspaket – Style och Zetec. Style har sex krockkuddar, fjärrstyrt centrallås, el-fönsterhissar (fram) och elställbara ytterspeglar.
Den lite hetare Zetec-varianten får luftkonditionering, fartbegräsnare och start-i-backe-hjälp. Den som väljer 85-hästarsversionen kan utrusta sin bil med läderklädd ratt, klimatkontroll, farthållare, alu-hjul och backsensorer.
I Europa ska bilen kosta ”från” 9.990 Euro. Den kommer till Sverige under senhösten, de svenska priserna blir inte klara förrän i nästa vecka.
Se YouTube-miljonären Lewis Hilsenteger unboxa Ka+
Kortfilm från Ford om Ka+