Nya bilar i STCC – redan till nästa år!

Glesa startfält, minskande publik. Nu tar STCC nya tag med vanliga "standardbilar" igen!
Annons

DET HÄR ÄR TCR – TOURING CAR RACING

Reglementet bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på 1,75-2,0 liter. Effekt: ca 330 hästkrafter.
Tävlingsvikt, inklusive förare, är 1.285 kg för bilar med sekventiell växellåda. Bilar med produktionslåda får väga 1.250 kg.
För att jämna ut bilarnas prestanda använder sig TCR av ett system som bygger på bilarnas vikt/motorns effekt. Maximal placeringsvikt är 70 kg, högsta viktreducering 20 kg.
Motorstyrningen har tre effektlägen: 100, 95 och 90 procent.
Inköpspriset för en ny TCR-bil är ca 100.000 euro.

STCC byter reglemente och satsar på framtidsklassen TCR (Touring Car Racing) redan till 2017.

”Touring Car Racing är framtiden och jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta längre än så här. Det är dags för ett skifte”, säger Jonas Lundin, vd för STCC AB vid en presskonferens i Stockholm.

Där avtäcktes en Seat Leon i TCR-utförande och på plats fanns också klassens grundare, italienaren Marcello Lotti.

STCC överger alltså ”Solution F” – silhuettbilarna med gemensamma (Nissan-) motorer efter fyra säsonger, där vi sett startfälten krympa för varje år. Större startfält är en av flera anledningar till varför STCC väljer att byta till TCR.

”Det finns ingen garanti att det blir fler bilar på gridden nästa år, men vi vet att vi börjat på något nytt som har potential att bli riktigt stort.”

TCR utgår från standardbilar och har på kort tid blivit en succé runt om i världen. I fjol kördes en internationell TCR-serie. I år har det startats 16 (!) nationella mästerskap. Bilarna i TCR är enklare och billigare än de TC1-bilar som används i WTCC.

”I dagsläget finns det sju tillverkare som tävlar i TCR, ytterligare fyra är på gång och såväl Audi som Mercedes undersöker möjligheten att bygga bilar. Vi ser 13-14 bilmärken inom ett till två år”, säger Lundin.

I dag har Seat, Honda, Alfa Romeo, Subaru, Ford, Opel och Volkswagen egna TCR-bilar. Peugeot, Kia, Hyundai och Fiat är på väg in.

”Med ett nytt tekniskt reglemente ser vi redan nu ett mycket större intresse för STCC bland bilimportörerna. De vill se sina volymbilar på tävlingsbanorna”, säger Lundin.

Volvo-teamet Polestar Cyan Racing har i nuläget ingen TCR-bil, men utesluter inte medverkan redan 2017.

”Vi har varit med i toppnivå av svensk elitracing och STCC i över två årtionden. Vi vill fortsätta vårt engagemang i mästerskapet”, säger Alexander Murdzevski Schedvin, motorsportchef hos Polestar.

 

Läs också Jens Trulssons blogginlägg om det ”nya STCC”.

Nya bilar i STCC - redan till nästa år!
Greger Petersson och Jonas Lundin från STCC samt TCR-reglementets skapare Marcello Lotti fanns på plats vid presentationen av den nya klassen. FOTO: Daniel Ahlgren/STCC
Annons
Annons
Rulla till toppen