Citroën tänker revolutionera fjädringen – igen!

Efter 60 år övergav Citroën den hyllade gashydrauliska fjädringen. Nu är ersättaren på väg!

En vanlig C4 Cactus agerar testmula för Citroëns nya komfortprojekt. Hydrauliska stoppkuddar ska ge högsta åkkomfort.

När Citroën DS visades på bilsalongen i Paris 1955 häpnade en hel (bil)värld.

En extrem skapelse för sin tid – både till utseende och tekniken under skalet.

Det som sedan kom att bli Citroëns dna var den gashydrauliska fjädringens nivåreglering som gav en alldeles särklassig åk- och körkomfort.

Därför var det nog en och annan som höjde på ögonbrynen, och det fälldes säkert en och annan tår, när vi nåddes av beskedet att Citroen C5 skulle bli den sista modellen med den nu 60 år gamla fjädringsrevolutionen. Systemet ansågs för invecklat och kostsamt för att vidareutvecklas – och dess funktionella fördelar hade med tiden minskat.

Vad skulle nu hända? Ville Citroën ta död på sin största USP (ordet är företagiska och betyder ungefär "Unik Säljfördel")?

Hav förtröstan!

Under det anspråkslösa skalet på den Citroën C4 Cactus du ser på bilarna döljer sig ett helt revolutionerande fjädringskoncept – Citroëns "Advanced Comfort"-koncept.

När arvet ska förvaltas handlar det inte bara om en ny fjädringsteknik utan om ett helt koncept – 30 olika patent – för att maximera komforten.

Innovationerna i detta koncept kommer att börja rullas ut i Citroëns vanliga modeller så tidigt som nästa år.

Citroën har satt upp fyra huvudmål i sin utveckling mot att åter bli ledande när det gäller komfort: Körkomfort (påverkan utifrån), livskomfort (interiör, utrymmen), funktionell komfort (körhjälpmedel, intuitiv teknologi) och tankekomfort (avlasta föraren genom att sortera fram rätt information).

Men självklart ligger fokus på den helt nya fjädringstekniken. Den har en klassisk lösning med stötdämpare och fjädrar. Men innovationen är progressiva, hydrauliska "kuddar" i båda ändarna som styr kompression och returfjädring på ett mjukt och progressivt sätt, och inte som vanliga fjädringsstopp som är mer brutala.

Vid normal körning kommer det att ge en bekvämare resa. De hydrauliska kuddarna ska bättre sluka extremare stötar – Citroën kallar systemets komfort för "flygande mattan".

Någon ersättning för det gamla gashydrauliska systemet som kunde höjas så att hjulbyten kunde ske utan domkraft lär dock inte komma.

Det finns fler delar i konceptet, och vi känner ännu inte till allt.

Men eftersom den nya fjädringen tillåter att en del av stötarnas energi överförs till chassit har Citroën en ny lösning i sammanfogningen av kaross och chassi som inkluderar både lim och svetsning. Enligt Citroën ska karossen bli 20 procent styvare vilket ska ge mindre vibrationer i kupén.

Nästa steg är en madrassinspirerad lösning i säten och ryggstöd. Den använder sig av olika skummaterial och en "minnesfunktion" som ska minnas varje persons form och tyngd.

Det nya fjädringssystemet är betydligt mindre komplicerat och har progressiva, hydrauliska kuddar i båda ändorna av fjäderbenen.

Citroën utvecklar ett nytt skummaterial för sätena som också ska minnas olika passagerares vikt och form. Allt för komforten.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror Citroëns nya system blir grymt bra!
229
65