Nu anklagas Tesla för munkavle på ägarna – slår ifrån sig i blogginlägg

Tesla har hamnat under granskning från amerikanska säkerhetsmyndigheten NHTSA. Problemet har med fjädringen och stötdämpningen att göra och verkar ha drabbat ett fåtal Model S-ägare....
Annons

Tesla har hamnat under granskning från amerikanska säkerhetsmyndigheten NHTSA.

Problemet har med fjädringen och stötdämpningen att göra och verkar ha drabbat ett fåtal Model S-ägare. I värsta fall kan problemet leda till en farlig trafiksituation och en olycka.

Men det stora problemet verkar istället vara att ägare som fått goodwillersättning för fjädringskomponenterna från Tesla ska ha tvingats skriva under ett avtal om att de inte ska utnyttja problemen med fjädringen för att starta en rättsprocess mot Tesla. Det tolkades av bloggen Daily Kanban som att ägarna inte fick anmäla säkerhetsproblemet till NHTSA.

”Vi har omgående informerat Tesla att alla uppmaningar om att kunderna inte skulle få kontakta myndigheten gällande säkerhetsproblem är oacceptabelt, och vi förväntar oss att Tesla ska ta bort alla sådana uppmaningar”, säger Bryan Thomas, talesperson för NHTSA, till New York Times.

Det stora problemet ska alltså inte vara själva problemet med fjädringen utan snarare att Tesla ska ha ”satt munkavle” på Model S-ägarna.

Tesla: ”Vi har ingen önskan att göra något sådant”

Men Tesla känner inte igen sig i uppgifterna. I ett blogginlägg skriver företaget bland annat att ”det inte finns något säkerhetsfel med fjädringen i varken Model S eller Model X”, och NHTSA ska heller inte ha hittat något problem med komponenterna, enligt Tesla.

Här är några av punkterna som Tesla lyfter fram i blogginlägget:

• När det dyker upp ett möjligt problem med någon av bilens komponenter inleder Tesla en undersökning.
• Bilen som diskuteras i artikeln på bloggen hade rullat över 11.000 mil och ägaren bor längs en lång grusväg som ställer stora krav på komponenterna.
• NHTSA har inte inlett någon undersökning utan en ”rutinmässig preliminär utvärdering”.
• Tesla vill inte betala ut goodwill till någon som sedan startar en rättsprocess mot Tesla för samma problem. Därför får kunden skriva under ett avtal. Men där står ingenting om att kunden inte får anmäla Tesla till NHTSA.

”Vi har verkligen ingen önskan att göra något sådant. Det är väldigt ironiskt att den enda kunden som tydligen tror att det här dokumentet hindrar honom från att prata med NHTSA också är den enda kunden som pratade med NHTSA. Om vårt dokument skulle förhindra det, var det uppenbarligen inte rätt utformat”, skriver Tesla.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen