Smarta systemet som alla glömt bort skulle sänka förbrukningen på riktigt

Citroën Cactus Airflow var en konceptbil med flera smarta lösningar för att sänka förbrukningen, bland annat Hybrid Air-systemet. Resultatet? 2 l/100 km! Det skulle vara...
Annons

Smarta systemet som alla glömt bort skulle sänka förbrukningen på riktigt
Citroën Cactus Airflow var en konceptbil med flera smarta lösningar för att sänka förbrukningen, bland annat Hybrid Air-systemet. Resultatet? 2 l/100 km!

Det skulle vara ett smart system som sänkte förbrukningen på riktigt – inte bara i körcykeln. Men den kluriga lösningen skrotades och nu är frågan om vi någonsin får se det i en serietillverkad bil.

För ungefär tre år sedan presenterade PSA-koncernen med Peugeot och Citroën ett lufthybridsystem som skulle ge samma fördelar som i en ”vanlig” elhybrid, men utan ett tungt batteripaket. auto motor & sport intervjuade Karim, Mokaddem, som var projektledare för Hybrid Air-systemet, och enligt honom siktade Peugeot på lansering 2016.

Men så blev det alltså inte.

Hybrid Air-systemet innehåller ren kvävgas och kan mycket snabbt ”ladda upp” energin som uppstår när föraren bromsar. Lika snabbt kan systemet skicka energin vidare till en hydraulisk motor i transmissionen. Med hjälp av Hybrid Air-systemet skulle 85 procent av all bromskraftenergi kunna återvinnas.

Till skillnad från en batterihybrid behövs alltså inget tungt och dyrt batteripaket. Hela systemet var återvinningsbart och priset framhölls som en av de största fördelarna.

En bil med Hybrid Air-systemet rullar inte längre än några hundra meter, men det är ingen stor nackdel, sa Karim Mokaddem.

”Huvudsaken är att vi kan lagra energi väldigt snabbt och sedan leverera den till hydraulmotorn lika snabbt. Det är då du uppnår den höga effektiviteten, vi räknar med att man under stadskörning kan ha motorn avslagen under 80 procent av tiden. Det är därför vi kan hävda att förbrukningen sjunker med 45 procent under stadskörning och runt fem–tio procent vid landsvägskörning.”

Smarta systemet som alla glömt bort skulle sänka förbrukningen på riktigt
Även Peugeot skulle lansera Hybrid Air-modeller.

Det bästa av allt var att PSA inte använde den snälla körcykeln för laddhybrider när förbrukningen skulle mätas.

”Här pratar vi om verkliga siffror, sådana som bilägarna kan uppleva på riktigt”, lovade Karim Mokkadem.

2015 gick PSA-koncernen ut med att projektet blivit för dyrt att vidareutveckla och letade därför efter en partner att dela kostnaderna med. Systemet skulle behöva byggas in i en halv miljon bilar om året för att bli lönsamt. Karim Mokkadem bytte jobb och sedan dess har projektet runnit ut i sanden.

Nu hoppas vi bara att någon annan biltillverkare plockar upp stafettpinnen – den här idén är lite för bra för att bara hamna på skroten.

Annons
Annons
Rulla till toppen