Provkörd: Jeep Trailcat med 717 hk – en jordbävning på hjul

Provkörd: Jeep Trailcat med 717 hk – en jordbävning på hjul

Vem frågade efter mer än 700 hästar i en Jeep? Svaret på denna fråga är Jeep Trailcat, specialbilen som blivit både höjd och förlängd samt försedd med den kompressormatade Hemi Hellcat på 6,2 liter och 707 hp (717 hk) samt 880 Nm.

Vår kollega Torsten Seibt har provkört Jeep Trailcat och berättar i auto motor und sport att det här fordonet snarare ska betecknas ett seismologiskt fenomen, än en bil. Avgassystemet är generöst tilltaget och ger ingen nåd till markvegetationen vid full gas. Ett provkörningsuppdrag som kräver eldsäkra kalsonger, om man törs utnyttja kraftresurserna.

Innan Torsten överhuvudtaget fick närma sig Hellcat krävde en av Chryslers trevliga medarbetare en underskrift på ett fyrsidigt dokument med otroligt finstilt text. Förmodligen frånsäger man sig då allt ansvar för eventuella pisksnärtskador vid plötslig acceleration, tinnitus efter högljutt V8-muller och brutna revben efter närkontakt med skyddsburen.

Förutom Hellcat-motorn är Jeep Trailcat modifierad med en 30 centimeter längre hjulbas, axelavståndet mäter nu 273 centimeter. Extra kraftiga Dana 60-axlar är monterade på det upphöjda chassit, skodda med 39-tums offroaddäck. Slutväxeln är ändrad till 5,38:1 för att få rätt utväxling med de stora hjulen.

Tröskellådorna ligger i brösthöjd och det krävs en smidig fysik för att klättra upp i Jeep Trailcat. Men när man väl är på plats omfamnas man av skalstolar och fyrpunktsbälte. Startmotorn vispar runt med sitt muntra ljud och bränslepumpen, strax bakom stolarna, låter tydligt. Men sekunden senare brakar Hellcat-motorn lös och dränker alla andra ljud. Möjligen finns det ljuddämpare i avgassystemet, men deras funktion är högst begränsad.

En lika oväntad som trevlig överraskning med Jeep Trailcat är att den inte har automatlåda, som man kunde tro, utan manuell låda. Krypkörning är kanske inte det första man tänker på med över 700 hk i motorn, men faktum är att det enorma vridmomentet i V8:an gör Jeep Trailcat riktigt terrängduglig och lätt att köra över stock och sten.

Krypkörningsegenskaperna går att använda så länge man använder 0,5 procent av gaspedalen. Allting däröver sliter loss bakhjulen och de återfår inte fästet på tvåans eller treans växel heller. Några 0–100 tider finns inte, berättar Chryslers talesperson i högerstolen, för ingen har helt enkelt mätt.

Någon serieproduktion av Jeep Hellcat ska vi inte räkna med. Inte som det ser ut just nu, i alla fall. Däremot har Chrysler bekräftat att det kommer en Jeep Grand Cherokee SRT med Hellcat-motor.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jeep borde sätta Trailcat i serieproduktion!
72
9