VW-ägare erbjuds pengar för att ta bort dieselfusk

Flera VW-modeller är nu godkända för en uppgradering av motorstyrprogrammet. Därmed kan ”avgasfusket” tas bort, den skandal som fläckat Volkswagens varumärke sedan avslöjandet förra hösten....
Annons

Flera VW-modeller är nu godkända för en uppgradering av motorstyrprogrammet. Därmed kan ”avgasfusket” tas bort, den skandal som fläckat Volkswagens varumärke sedan avslöjandet förra hösten.

Redan ett par månader efter ”dieselgate” briserade meddelade Volkswagen att de amerikanska bilägarna skulle få ekonomisk kompensation. Däremot har VW Group AG vid flera tillfällen gjort klart att någon kompensation till europeiska bilägare inte är aktuell.

I Sverige har cirka 1.500 VW-bilar fått sin motorstyrning uppgraderad, ofta i samband med ett servicebesök på verkstaden. Och i samband med dessa uppgraderingar nås vi på redaktionen av beskedet att det trots allt verkar finnas en viss ekonomisk kompensation att få – men då måste man vara ”besvärlig”.

Läsare som tagit kontakt med auto motor & sport berättar att man beslutat sig för att inte göra uppgraderingen av motorstyrningen. Man litar helt enkelt inte på Volkswagens uppgifter om att bränsleförbrukningen inte ökar. Läsarna grundar den uppfattningen på det första test som gjordes på en VW Amarok av tyska auto motor und sport där förbrukningen ökade med 0,7 l/100 km.

När bilägarna uttryckligen sagt nej till uppgraderingen har man fått ett erbjudande om en rabattcheck på 1.500 kronor för att ändra uppfattning och trots allt ta bort ”avgasfusket” i motorstyrningen. Rabattchecken kan användas till att sänka kostnaden för servicen eller köpa tillbehör i verkstadsbutiken.

Eftersom uppgifterna om kompensation går stick i stäv med vad Volkswagen kommunicerat hittills har vi på redaktionen varit i kontakt med flera VW-verkstäder för att kontrollera påståendet. Ingen säger sig ha ”några pengar att ge bort”. Däremot hjälper man till med lånebil vid behov.

Även Volkswagen Group Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk är förvånad över uppgifterna:

”Nej, någon ersättning finns inte”, säger Marcus Thomasfolk. ”Vi står för kundens mobilitet – lånebil, till exempel – när bilen uppgraderas men någon ekonomisk kompensation betalas inte ut.”

”Uppgraderingen av styrsystemet för de första modellerna är godkända av den tyska myndigheten KBA. Volkswagen har gjort omfattande tester och bland annat kört över 600 mil under ’verklig körning’ för att kontrollera utsläpp och förbrukning. Bilarna drar inte mer bränsle efter uppgraderingen,” säger Marcus Thomasfolk.

Uppgraderingen av motorstyrningen är frivillig. Volkswagen kan inte tvinga bilägaren att utföra uppgraderingen. Men man hamnar i en gråzon då det är biltillverkaren som har ansvar för avgasreningen och dess komponenter i fem år eller 8.000 mil. Vem har då ansvaret om motorstyrningen inte är uppgraderad?

”Det är en fråga som ska ställas till Transportstyrelsen,” säger Marcus Thomasfolk. ”Vi vill att bilägarna gör uppgraderingen av dieselmotorn men vi kan inte tvinga kunderna.”

Uppgradering av motorstyrningen tar 30 minuter. Men innan man byter ut programvaran måste alla eventuella felkoder läsas av och åtgärdas. Efter uppgraderingen ska bilen provköras och man läser på nytt av eventuella felkoder. Sammanlagt handlar det om en timmes arbete för verkstaden. Själva uppgraderingen kan dock ske samtidigt som man utför de vanliga serviceuppgifterna så totalt sett är det inte någon större fördröjning jämfört med en vanlig service.

Annons
Annons
Rulla till toppen