Chevrolet kastar sten på Ford – men båda får stryk

Inom bilindustrin finns det en oskriven reklamregel som säger att man inte ska kasta skit på konkurrenterna. En regel som det bryts mot allt som...
Annons

Inom bilindustrin finns det en oskriven reklamregel som säger att man inte ska kasta skit på konkurrenterna. En regel som det bryts mot allt som oftast – vilket kan bli rätt kul, speciellt om konkurrenten svarar med ett lika elakt reklaminslag.

Den här gången är det Chevrolet som förnedrar Ford i det ständigt pågående ”pickup-kriget” i USA. Ford har under decennier – nästan utan undantag – haft sin pickup F-150 på toppen av försäljningslistorna. Men förra året knaprade Chevrolet in på avståndet med sin Silverado och räknar man även in systermodellen GMC Sierra blev det nästan dött lopp 2015. Så nära har GM inte varit sedan 2009.

Men inledningen av 2016 var inte lika lyckosam för GM. Ford ökade återigen avståndet och kanske var det därför som Chevrolet lät göra den här reklamfilmen där man jämför Chevrolet Silverado och Ford F-150.

Som alla vet tog Ford ett stort kliv i utvecklingen när man konstruerade senaste generationen F-150. För att spara vikt är hela överbyggnad på rambenen tillverkad i aluminium. Över 300 kilo gick att spara på det här viset. Även flakbädden är gjord i aluminiumplåt, vilket GM gör narr av i filmen.

De flesta pickupägare skulle förmodligen inte dumpa 400 kilo marksten från hög höjd ner på flaket, men experimentet med verktygslådan visar att aluminium inte är det segaste materialet för ett lastflak.

Något svar från Ford har inte kommit ännu men Chevrolets jämförelse på YouTube har redan fått 4,4 miljoner tittare. Det fick Honda att reagera som blixtsnabbt gjorde sin kommentar. Den ser vi i filmklippet längst ner.

Det är kanske en Honda Ridgeline pickup man ska ha, om det är ett riktigt tufft arbetsfordon man söker?

Annons
Annons
Rulla till toppen