”Vi har inte ens tänkt tanken att ha superbilar”

Den svenska polisen säger "nej, tack" till superbilar. Och våra läsare håller med!
Annons

Nej, hos den svenska polisen lär det inte dyka upp några Lamborghini, Porsche eller för att inte tala om McLaren eller Bugatti Veyron som polisen i Dubai och i Italien förfogar över. Inte ens en Mercedes CLS som den finska polisen fått (av en biltidning!).

”Nej, vi har ett uppdrag vi ska lösa. Vi behöver en anpassad utrustning”, säger Per Rickander. Han är verksamhetsutvecklare på nationella operativa avdelningen och en av de som är med när polisens fordon ska upphandlas.

Men skulle ni tacka nej om ni fick en riktig supersportbil?

”Både ja och nej. Polisens uppdrag är inte att marknadsföra extrema sportbilar. Vi har inte ens umgåtts med tanken”, säger Per även om ett litet skratt kanske röjer att det inte vore så tokigt…

”Men en sådan bil skulle ju också kräva en stor portion utbildning av de poliser som ska köra den. En supersportbil skulle också föra med sig ganska extrema kostnader vilket talar helt emot våra principer och vårt uppdrag om hur vi ska hantera skattemedel”.

Skulle ni ha någon nytta av en riktigt supersnabb bil?

”Nej, det är faktiskt inget behov som har lyfts inom vår organisation. Vi klarar oss väldigt bra med det vi har”. 

Och Rickander får medhåll av våra läsare. På frågan ”jag tycker svensk polis borde ha några riktiga superbilar i sin fordonsflotta” svarar ungefär 75 procent av våra läsare ”nej!”.

I dag har polisen avtal med sju leverantörer av polisbilar. Upphandlingarna sker via lagar om offentlig upphandling, och polisen författar kravspecifikationerna innan bilföretagen kan lämna in anbud.

”Vi har i dag Volvo, svenska Volkswagen, Mercedes Sverige, Opel Sverige, BMW Sverige och Toyota via deras återförsäljarnät i Stockholm/Kungens Kurva”, berättar Rickander.

Det finns ytterligare ett märke: Tristar/Jarl Elowson i Västra Frölunda.

– De bygger specialfordon, bland annat stora vans.

”Vi har inte ens tänkt tanken att ha superbilar”
En gång i tiden hade den svenska polisen sportbilar i sitt garage. Trafikpolisen i Ljungby hade fyra stycken Porsche 911. FOTO: Jimmylenn/CC

Kravspecifikationen på en polisbil är givetvis omfattande – både högt och lågt.

”Men de allra mest grundläggande kraven är att det ska vara en kombi med minst 400 kg lastförmåga, att bilen har vissa trafiksäkerhetssystem som standard, att interiören ska vara slitstark och krocksäker”, berättar Rickander.

Givetvis finns också krav på bilens körförmåga och prestanda.

”Bromsar och chassi ska vara dimensionerat för utryckningskörning. Motorns prestanda ska vara som lägst 160 hk, men det bör finnas minst ett highperformance-alternativ med lägst 240 hk (bensin) respektive 190 hk (diesel) och att bilen är fyrhjusdriven, eller att fyrhjulsdrift finns som alternativ”, fortsätter han.

Inga elbilar i planerna?

”Vi har faktiskt börjat titta på el- och elhybridbilar ur ett helhetsperspektiv. Miljöfrågor har hög prioritet på vår agenda och det innebär att vi också studerar inom vilka verksamheter inom polisen som ett BEV eller PHEV-fordon skulle kunna fungera väl och vilka fördelar det skulle ge oss”.

 ”Att vi kommer att se elbilar användas inom polismyndigheten ser jag som en helt naturlig utveckling”, fortsätter Rickander.

Rickander vill också passa på att kommentera nyheten om Volvo V90 som polisbil som vi skrev om på Auto Motor & Sport häromdagen.

”Den bilen som finns på bilden är ingenting som polisen beställt. Den bilen ingår i ett utvecklingsprojekt som bedrivs av Volvo Cars i Torslanda”, säger han.

Men Rickander förnekar inte att V90 kommer att bli den nya polisbilen.

”Ja, V90 är ju en tänkbar efterträdare till XC70 som är den vanligaste polisbilen i dag”.

Inom polisen finns i dag strax över 5.800 registrerade fordon – allt från mopeder till lastbilar.

”Alla våra bilar är faktiskt registerade. Även den Porsche som nu står på polisens museum”. 

Polisen hade ett antal Porsche i bruk ute i flera polisdistrikt under 1960- och 70-talen. Bland annat hade trafikpolisen i Ljungby fyra stycken Porsche 911.

Men – som det verkar – det kommer inte att hända igen.

Annons
Annons
Rulla till toppen