Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Det har ryktats om att Mercedes ska lansera en hardcoreversion av sportmodellen Mercedes-AMG GT – och nu är den officiell. Mercedes-AMG GT R smygvisades i...
Annons

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Det har ryktats om att Mercedes ska lansera en hardcoreversion av sportmodellen Mercedes-AMG GT – och nu är den officiell. Mercedes-AMG GT R smygvisades i förra veckan och presenterades på Goodwood Festival of Speed.

En viktig skillnad mot Mercedes-AMG GT S är att R-versionen blir 90 kilo lättare och väger in på 1.554 kilo. 0–100 km/h håt på 3,6 sekunder och toppfarten är 318 km/h, vilket är 0,2 sekunder och åtta km/h snabbare än S-modellen.

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Ingenjörerna på Mercedes-AMG har byggt en direkt konkurrent till Porsche 911 GT3 RS med betydligt mer fokus på bankörning än standardmodellen, som ska vara mer komfortbetonad.

Mercedes-AMG GT R har samma 4,0-liters V8-motor som GT-modellen, men med ett effekttillskott på 75 hästkrafter och 50 Nm. Det betyder totalt 585 hästkrafter och 700 Nm.

En intressant detalj är att R-versionen får aktiv aerodynamik. En liten kolfiberkomponent kan fällas ut fyra centimeter framtill under bilen när föraren valt Race-läge och bilen färdas i över 80 km/h. Det ger betydligt bättre aerodynamik i höga hastigheter.

R-versionen har också fyrhjulsstyrning, eller Active Rear-Wheel Steering, som det heter på Mercedesspråk, som gör att bakhjulen kan styra emot i låga hastigheter (under 100 km/h) och styra med i högre hastigheter. Det ger bättre agilitet och stabilitet.

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Men det är förstås inte den enda skillnaden. GT R-modellen får större bromsar, ett särskilt sportchassi, uppdaterad styrning och mjukvara i dubbelkopplingslåda, exklusiva 20-tumsfälgar med Michelin Cup 2-däck, ett nytt bodykit och en fast vinge.

Sist men inte minst får GT R-modellen en exklusiv, grön färg som kallas AMG Green Hell Magno.

Bäst av allt är kanske ljudet, som är beroendeframkallande redan i standardmodellen, men uppskruvat ännu mer i R-versionen. Lyssna i filmen här nedan!

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Mercedes-AMG GT R ska ta sig an Nürburgring

Annons
Annons
Rulla till toppen