Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)

"Den är kapabel att förnedra betydligt dyrare rivaler"
Annons

Lotus har precis börjat rulla ut sina två senaste modeller från fabriken i Hethel:

Nya Elise Cup 250 har blivit lättare och starkare än föregångaren (Cup 220). Den når 100 km/h på fyra sekunder och en toppfart på 250 km/h. Den är fyra sekunder snabbare (1,34 minuter) än sin företrädare på Lotus egen testbana.

Men det är en annan bil vi flyttar vårt fokus mot:

Lotus 3-Eleven, som är det klassiska brittiska märkets snabbaste och dyraste produktionsbil någonsin!

Denna öppna, tvåsitsiga hardcore-version får sina former från en blott 40 kilo lätt kolfiberkaross. Under karossen döljer sig ett modifierat aluminium-chassi från Exige. Hela bilen väger in under ett ton!

Den överladdade V6-motorn på 3,5 liter är bekant sedan tidigare, men har nu fått effekten lyft till 466 hk i den gatlegala ”race-versionen” av 3-Eleven. Det räcker för att klara 0-100 på tre sekunder (!) och nå en toppfart på 290 km/h. Den klarar det ultimata testet, Nürburgrings nordslinga, ”under sju minuter” (enligt fabriken).

Race-versionen har allt som krävs för snabba varvtider: Michelin Pilot Sport Cup 2-däck, ställbara Öhlins-dämpare och krängningshämmare och en kolfiberstol som väger blott 5,3 kilo. I den bilen sitter en sexväxlad Xtrac-låda med paddlar och differentialbroms.

Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
3-Eleven satte nytt varvrekord på Hockenheim när tyska auto motor und sport testade. FOTO: Hans-Dieter Seufert.

Lotus – som ska bygga 311 exemplar av 3-Eleven – erbjuder också en något lugnare gatversion med vanlig, sexväxlad låda och ”bara” 416 hk. 

”Den här bilen är en jättedödare (giant slayer), kapabel att förnedra betydligt mycket dyrare rivaler. Den är så fokuserad att den inte kommer att passa för vem som helst. Den är en perfekt demonstration av vårt koncept ’snabbare och lättare’ som blir ledstjärna för alla framtida Lotus-bilar”, sa märkets vd Jean-Marc Gales när 3-Eleven visades.

Och det är inget snack.

När tyska Auto Motor und Sport testade bilen på Hockenheims lilla slinga slog den alla tidigare rekord! Med en tid på 1.06,2 var den en tiondel snabbare än tidigare herren på täppan – Porsche 918 Spyder.

Priset för Lotus 3-Eleven ligger på 100.000 pund för gatversionen, respektive 116.500 pund för ”raceversionen”.

I nuläget betyder det 1,17 respektive 1,36 miljoner svenska kronor.

Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
Spartanskt så det räcker. Men så väger Lotus 3-Eleven in en bit under 1000-kilosstrecket.
Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
3-Eleven är en renodlad körmaskin, ”inte avsedd för alla”, enligt Lotus-chefen.
Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
Motorn härstammar från Toyota och i raceversionen ger V6-maskinen 466 hk.
Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
Lätt, stark – och både rolig och snabb. Lotus 3-Eleven ska byggas i 311 exemplar och med en prislapp strax norr om miljonen.
Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
Porsche 918 Spyders varvrekord på Hockenheim rök all världens väg när Lotus 3-Eleven rullades ut.
Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
Den första kundbilen – lackerad i mattsvart och högblanksvart – rullas ut från fabriken i Hethel.
Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
Lotus Elise Cup 250 är en ny version med mer effekt och klart snabbare än sin föregångare (Cup 220). FOTO: Lotus Cars.
Tidernas snabbaste Lotus (för gatan)
Annons
Annons
Rulla till toppen