Hej Erik! Du är i Berlin, vad händer där?
Jag är på världspremiären av nya Porsche Panamera. Och det är en imponerande bil på många sätt och vis kan jag lova.
Häftigt, vad är mest imponerande med den?
Jag var på Nürburgring i förra veckan, och då såg jag Panamera-testbilar köra omkring. Det visar sig nu att de slog rekordet för sedaner när jag var där. 7 minuter och 38 sekunder är helt ofattbart fort för en så stor fläskbil som Panamera Turbo. Det är för tusan snabbare än en GT3 av generation 997. Ofattbart! Sedan finns Panamera som världens snabbaste diesel. En V8 med sekventiell turboladdning. 0-100 km/h går på 4,3 sekunder. Det låter imponerande.
Har du suttit i bilen?
Ja det jag har. Och det är en helt ny inredning. Nu när de andra modellerna, som Macan och 911 påminner om den inredning med massa knappar som Panamera introducerade tar nya Panamera steget in i nästa generation Porsche-inredning. Instrumenten domineras fortfarande av en centralt placerad analog varvräknare, men sedan är det två sjutumsdisplayer, en på varje sida. Och i mitten på panelen sitter en stor pekskärm på 12,3 tum, som också går att styra med ett litet vred på mittkonsolen framför växelväljaren. Kvalitetskänslan i grejerna är oslagbar. Och funktionerna i infotainmentsystemet är relativt lätta att hitta runt i för att vara så omfattande. Det går att köra Apple Carplay parallellt med Porsches egna appar och system så att man kan växla till de funktioner man vill.
Men är den inte ganska lik den förra generationen?
Visst är det tydliga Panamera-linjer. Men den nya bilen är mycket vassare och ser också modernare ut. Dessutom tycker jag att designen maskerar bilens storlek ännu bättre än tidigare, trots att den är 35 mm längre. När man sitter i bilen känns den som ett stort hav av lyx, men utifrån ser den krallig och ganska kompakt ut.
Läs allt om nya Panamera och massa andra Porschar i Porsche-bilagan som följer med auto motor & sport nummer 16!