”Vi har känt till dieselfusket i sju år”

En av Volvos chefer tar bladet från munnen och berättar om misstankarna som branschen haft mot Volkswagen.
Annons

I samband med visningen av nya Volvo S90 tar för första gången en chef från ett konkurrerande bilmärke bladet från munnen angående Dieselgate.

”Vi hade tillgång till samma underleverantörer – som Bosch och Denso – och vi har samma partners. Vi visste att teknologin för att klara de tuffa amerikanska avgaskraven för dieselmotorer inte fanns”, säger Kent Falck, chef för utveckling av framtida fordon hos Volvo till News.Com i Australien.

Det här gjorde att Volvo – och dieselexperter hos andra biltillverkare – blev misstänksamma kring hur den tyska biltillverkaren kunde klara de tuffa avgaskraven i USA när Volvo inte själva kunde göra det.

Falck säger till de australiska journalisterna att Volkswagens dieselfusk varit en ”öppen hemlighet” inom bilindustrin i sju år. Men att ingen kunde bevisa det.

”Vi satt i ett rum med olika specialister och gick igenom all fakta, alla siffror, allt vi hade. Men vi insåg att vi inte skulle klara det (de amerikanska kraven)”, säger han till News.com.

Det var av detta skäl som Volvo – och flera andra biltillverkare – inte introducerade dieselbilar i USA.

Det här uttalandet kommer när Volvo deklarerat att de utvecklat sin sista generation av bensin- och dieselmotorer.

Och numera vet vi också hur Volkswagen lyckades där Volvo (och många andra) misslyckades. Prislappen för den ”framgången”, enbart till amerikanska ägare av bilar med 2,0-litersmotorn, är just nu uppe i 125 miljarder kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen