Volvos succé i USA – nu näst största marknaden

Volvo Cars redovisar en försäljningsökning för årets första sex månader om 10,5 procent, jämfört med 2015. Det betyder totalt 256.563 sålda bilar. Globalt är det främst Volvo XC90 som driver ökningen.
Annons

I Europa steg försäljningen till 10,3 procent och 138.851 sålda bilar. Volvo XC60 är den bäst sålda modellen i regionen, men även efterfrågan på Volvo XC90 är stor.

Volvo ökar även på det tidigare bekymmersamma marknaden i USA. Där ökade försäljningen med nära 25 procent jämfört med samma period förra året. I juni var uppgången hela 43 procent, vilket betyder 8.588 sålda bilar. Det är XC90 som ligger bakom uppgången, som nu är den bästa säljande Volvomodellen i USA.

Kina är Volvos enskilt största marknad under det första halvåret med 40.688 sålda bilar. De är en ökning på 6,3 procent. XC90 driver mycket försäljning, men det gör även Kinabyggda modellerna XC60 och S60L.

Efter Kina är USA och därefter Sverige de största marknaderna för Volvo hittills i år. 

Volvos sålde under rekordåret 2015 strax över 503.000 bilardet kommer att överträffas i år.

Det långsiktiga målet är att sälja 800.000 bilar år 2020. Enligt analysföretaget IHS Automotives prognos kommer dock Volvo att missa det målet med 79.000 bilar, en uppgift som chefsanalytikern på IHS nu är redo att revidera, han menar att han inte blir förvånad om Volvo når målet för 2020.

Annons
Annons
Rulla till toppen