Saltaste tävlingen – efter tre år är det dags igen!

Dåligt (=blött) väder har gjort att fartfesten på Bonneville Salt Flats ställts in två år i rad. Men i augusti verkar det vara dags igen!
Annons

Den världsberömda saltöknen Bonneville Salt Flats, strax väster om Salt Lake City i delstaten Utah, har haft det tufft de senaste åren.

Mängden salt har minskat och regniga vintrar och vårar har gjort att saltbäddens skorpa inte kunnat växa sig stark nog.

En djup, torr och stark skorpa är nödvändigt för den här platsens stora begivenhet: Rekordkörning med bilar och motorcyklar. Här har slagits rekord sedan 1914. Här hålls fem stora fartevent varje år och det torde smärta de riktiga Bonneville-fanasterna att alla tiders världsrekord – piloten Andy Green i Thrust SSC – körde sina 1.228 km/h i Black Rock Desert, som ligger några kilometer längre norrut.

Rekordkörningarna i Bonneville har därför inte kunnat köras sedan 2013. För att råda bot på problemen har de senaste åren flera projekt pågått: Ett är att pumpa tillbaka den saltlake som försvinner i de olika kaliumklorid-gruvorna runt om i området. Ett annat är att flytta hit 10,7 miljoner ton salt från en saltdamm på andra sidan av highway I80.

Och nu verkar det som att årets Speed Week kommer att köras som planerat den 13-19 augusti.

Saltaste tävlingen – efter tre år är det dags igen!
Så här har det sett ut i flera år: Alldeles för mycket regn har gjort saltskorpan porös och okörbar. FOTO: Lorraine Boogich/iStockphoto

”Som det ser ut nu har vi en 8-mile långbana, en 5-mile kortare bana och en 3-milesbana för rookies”, skriver Pat McDowell från arrangörerna SCTA (Southern California Timing Association).

En hel värld av fartsugna jublar. Det här är ett event dit det kommer förare och bilar från hela världen. Och alla typer av bilar: Muskelbilar, japanska sportbilar med mikromotorer, klassiska europeiska sportvagnar (som Mercedes 300 SL), amerikanska 50-talare – och givetvis ett stort antal specialbyggda, strömlinjeformade skapelser som påminner mer om flygplan eller raketer än om bilar. Enligt arrangörerna har man redan över 400 anmälda – betydligt fler kommer när man nu verkar kunna ge ”grönt ljus” på allvar.

Salt Flats är en kvarleva av den tidigare sjön Pleistocene Lake Bonneville och är en av flera saltöknar väster om Great Salt Lake (Salt Lake City) och ligger precis vid vägen (I80) mellan Salt Lake City och Reno i Nevada. På vintern ligger det ungefär tre centimeter vatten över hela området, och det är alltså inte alla år som öknen hinner torka upp tillräckligt.

Bonneville Salt Flats används för fem event varje år. Speed Week i augusti följs av World of Speed i september och World Finals i oktober. Dessutom körs Bub Motorcycle Speed Trials (enbart för motorcyklar) och världsrekord sätts och vässas i Mike Cook ShootOut i september.

Tävlingarna i saltöknen har gjort stora avtryck i den amerikanska vardagen och kulturen: Såväl Pontiac som mc-tillverkaren Triumph har byggt fordon med modellnamnet Bonneville. TV-serien Knight Rider och flera filmer – bland annat Independence Day – har filmat scener här. Men inget slår filmen The World´s Fastest Indian, som handlar om den lille mannens strävan efter att slå fartrekordet (se den!). 

Det ultimata rekordet (Thrust SSC) är alltså inte satt i Bonneville. Och inte lär det bli slaget där heller. Det senaste brittiska projektet – Bloodhound SSC – som varit på gång i många år, har nu annonserat att de tänker göra ett rekordförsök i oktober 2017. Men då i Sydafrika.

 

Saltaste tävlingen – efter tre år är det dags igen!
Alla tiders rekordbil: Brittiska Thrust SSC nådde 1.228 km/h i oktober 1997. Numera står jetbilen i eget rum i transportmuseet i Coventry. FOTO: Cmglee-CC

Kolla in kortfilmen nedan från Andy Greens rekordkörning (1.228 km/h) med Thrust SSC.

FARTREKORDEN

Det finns mängder av fartrekord för olika klasser, för bilar, motorcyklar och lastbilar.
Här är några av de viktigaste:
Absoluta fartrekordet på land: Thrust SCC (förare: Andy Green), 1997, 1.228 km/h
Snabbaste hjuldrivna fordon: Vesco Turbinator (förare: Don Vesco), 2001, 737,794 km/h
Snabbaste dieselfordon: JCB DieselMax (förare: Andy Green), 2006, 563,995 km/h
Snabbaste motorcykel: Ack Attack (förare: Rocky Robinson), 2010, 605,697 km/h
Snabbaste eldrivna: Buckeye Bullet 2.5 (förare: Roger Schroer), 2010, 495,140 km/h
Snabbaste driven av mänsklig muskelkraft: Aerovelo Eta (Todd Reichert), 2015, 139,45 km/h
Snabbast på is: Audi RS6 (Janne Laitinen), 2011, 331,61 km/h

Här kan du läsa mer om hur tävlingarna går till.
Startlistor och annat viktigt inför årets Speed Week
Annons
Annons
Rulla till toppen