Den mittmonterade 5,2 FSI-motorn levererar upp till 540 hk och 540 Nm. 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppfart på 318 km/h. Nya Audi R8 Spyder är därmed både kraftfullare och snabbare än sin föregångare.
Den nyutvecklade Audi Space Frame-karossen i aluminium och kolfiber ökar enligt Audi vridstyvheten med 50 procent jämfört med föregångaren, och lättviktskonstruktionen i kombination med frihjulsfunktion ska säsnka bränsleförbrukningen med 10 procent.
Quattrosystemet är helt nyutvecklat. Den elektrohydrauliska lamellkopplingen fördelar drivningen efter behov – upp till 100 procent kan fördelas till antingen fram- eller bakaxeln i extrema situationer.
Med Audi drive select kan karaktären hos Audi R8 Spyder ställas från landsvägscruiser till banracer. Systemet styrs genom knappar på multifunktionssportratten. Som tillval finns ytterligare två knappar – en för prestanda-läge och en för att styra avgasklaffarna.
De nya LED-strålkastarna med laserteknik, som känns igen genom ett blått anodiserat band, ska ge bästa möjliga ljus och därmed säkerhet vid mörkerkörning.
Audi R8 Spyder V10 byggs i den nya anläggningen ”Audi Böllinger Höfe” nära Neckarsulm. Det svenska priset hamnar från cirka 1.700.000 kronor och kan nu beställas hos de svenska R8-återförsäljarna.
Som jämförelse kan nämnas att Ferrari California V8 T, 560 hk kostar 1.870.000 kronor. Vi tar med två icke-cabbar för skoj skull oxå – Porsche 911 GT3 RS, 500 hk kostar 1.760.000 kronor och McLaren 540C, 540 hk kostar 1.500.000 kronor.
Vilken av dessa eller annan superbil skulle du köpa för 1,8 mille?