Varje gång vi skriver om ”mittfils-åkare” så dröjer det inte länge innan kommentaren kommer:
”Så ser det inte ut i Tyskland. Där kan de konsten att köra på motorväg”.
Och vi på redaktionen – som lagt åtskilliga tusen mil i motorvägarnas och den fria fartens land – har varit beredda att hålla med.
Men inget är skrivet i sten.
Nu driver ADAC – Tyskland och Europas största bilistorganisation – kampanjen ”Bort från mitten!”.
Man har noterat det själva och märkt det från sina medlemmar att irritationen stigit över att mittfilen är upptagen medan det är helt tomt i höger körfält. Enligt den tyska trafikförordningen står det att föraren ska hålla till höger på motorvägen.
”Men det verkar tyvärr inte gälla längre”, skriver ADAC i sitt upprop.
ADAC konstaterar dock att juridiken är lite svajig. I förordningen står nämligen tillägget att den mittersta filen kan användas om det finns fordon i högerfilen ”då och då” (”hin und wieder”).
”Den regeln ska minska antalet farliga filbyten och göra att slalomkörning undviks”, säger ADAC-juristen Jost Kärger.
Tolkningsfråga, alltså. Men den tyska polisen slår till hårt när någon felaktigt blockerar den mittersta filen: 80 Euro i böter och en prick i körkortsregistret.
Att ”mittfils-åkning” är ett hett debattämne inte bara hos oss bevisas av att ADAC:s upprop fått 745 kommentarer (i skrivande stund).
I sammanhanget kan vi väl påminna om denna trudelutt som blev officiell kampanjmelodi när vi i Sverige gick över till högertrafik den 3 september 1967.