Nordslingan på Nürburgring är lackmustestet för alla bilar. På topplistan över de tio snabbaste fyrdörrarsbilarna genom tiderna finns både halvkombi- och SUV-modeller.
Av: Michael Åhman
Publicerad: 2016-07-30 Uppdaterad: 2018-01-09
Annons
En gång i tiden var toppfart och accelerationen 0-100 km/h måttet för vad prestanda i en bil dög till.
Men sedan ett antal år tillbaka har varvtiden på klassiska Nürburgrings nordslinga blivit lackmustestet. Här handlar det inte bara om att accelerera fort. Det handlar lika mycket om bra bromsar och ett väl avstämt chassi. Inget avslöjar en bil lika mycket som ”Det gröna helvetet” i Eifelbergen.
Att redovisa en tid runt Nordslingan har blivit nästan lika viktigt som att deklarera bränsleförbrukning. Och svårare att fuska med.
Här är en annorlunda lista – de tio snabbaste fyrdörrarsbilarna på Nürburgring genom tiderna.
Du kommer snabbt inse att både halvkombi- och SUV-modeller (!) klarar sig in på den listan.
Observera att officiella tiderna gäller ett ”fullt varv” (20.600 meter) och inte det bland Ringen-entusiaster oftare redovisade ”Bridge to Gantry”, en variant som är hela 1,5 kilometer och som tillkommit av både praktiska och säkerhetsmässiga skäl. (Den långa rakan med påfart/avfart räknas inte in).