En av F1-sportens värsta olyckor – 40 år sedan Niki Lauda nästan omkom

En av F1-sportens värsta olyckor – 40 år sedan Niki Lauda nästan omkom
Niki Lauda och James Hunt, rivaler på film men respekterade varandra både privat och på bana. Bilden är för 1977, Zolder i Limburg, Belgium. Foto: Grand Prix Photo/Getty Images

De flesta som är intresserade av Formel 1 minns de suddiga filmsekvenserna från 1 augusti 1976. Niki Lauda och James Hunt slåss om F1-titeln – ett drama som så skickligt fångats i den mycket spännande filmen "Rush", av Ron Howard. För övrigt en film som kan ses av alla, den är lika bra även utan ett motorsportintresse.

Tysklands GP körs på Nürburgring, James Hunt i McLaren startar från pole position och han jagas av Niki Lauda i sin Ferrari. Innan loppet startade på söndagen hade Niki Lauda kallat till ett förarmöte för att stoppa F1-loppet, då han ansåg Nürburgring som en allt för farlig bana. Men Lauda fick inget gehör.

Vad som orsakade olyckan är inte helt klarlagt. Något kan ha gått sönder i hjulupphängningen. Som man ser på den suddiga filmsekvensen nedan studsar Niki Laudas bil upp på banan efter att ha gått in i räcket och Ferrarin blir då påkörd av Brett Lunger, som inte hinner bromsa. Hur skadorna uppstått är svårt att avgöra i efterhand.

Niki Lauda blir sittande i den brinnande bilen i cirka 60 sekunder och får mycket allvarliga brännskador samt lungskador och blodförgiftning av brandröken. Någon säkerhetsbil eller funktionärer finns inte och Lauda räddas av sina förarkollegor Lunger, Guy Edwards, Arturo Merzario och Harald Ertl – som stannat för att hjälpa istället för att köra vidare. "Tio sekunder till så hade jag dött", som Niki Lauda uttryckte det efteråt.

Trots att han svävade mellan liv och död i flera dagar repar sig Niki Lauda och lyckas mirakulöst sätta en hjälm på sitt svårt skadade huvud, bara sex veckor senare. Han insisterar på att tävla och kommer fyra på Monza. Något som för alltid kommer att bli ihågkommit som något av det modigaste och envisaste som en F1-förare gjort.

Lika modig var Niki Lauda när han under Japans GP, där allt skulle avgöras mellan honom och James Hunt. En femteplats hade räckt för att säkra VM-guldet, men efter två varv i det kraftiga regnet körde Lauda in i depån och deklarerade att förhållanden var alltför farliga.

James Hunt vann Formel 1 1976. Men Lauda kom tillbaka och tog titeln året därpå, 1977.

Elva år senare, 1987, och Lauda är fortfarande svårt märkt efter olyckan på Nürburgring. Han gjorde aldrig någon kosmetisk förbättring av brandskadorna. "Åldersrynkorna har gjort det bättre", som Lauda brukar skämta på gamla dagar. Nu är det 40 år sedan olyckan. Foto: Bryn Colton/Getty Images

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Att sitta i en F1-bil efter bara sex veckor, med de skadorna, det är helt otroligt!
271
3