VW tvättar rent sitt rykte med nytt avgasfilter

Från och med 2017 blir det standard med partikelfilter på alla Volkswagens bensinmodeller. Partikelfilter används redan på de flesta dieselmotorer för att fånga upp de...
Annons

Från och med 2017 blir det standard med partikelfilter på alla Volkswagens bensinmodeller. Partikelfilter används redan på de flesta dieselmotorer för att fånga upp de mikroskopiskt små sotpartiklar som bildas vid förbränning.

Partikelfilter ska installeras som standard på alla TSI och TFSI-motorer med början sommaren 2017. Därmed reduceras mängden sotpartiklar med upp till 90 procent. Först ut blir VW Tiguan med 1,4-liters TSI-motorn, samt Audi A5 med 2,0 TFSI. Därefter fortsätter VW att anpassa alla bensinmotorer med partikelfilter.

Volkswagen beräknar att med den uppskattade försäljningsvolym som man har innebär det att vid 2022 finns det cirka sju miljoner bensinmodeller ute på vägarna som använder partikelfilter.

I Volkswagens pressmeddelande ger man också ett annat löfte och det är att alla dieselmodeller ska utrustas med den senaste och mest moderna SCR-rening, det vill säga AdBlue-insprutning för att reducera NOx-nivåerna. Idag används en så kallad ”NOx-fälla” på de mindre dieselmodellerna, då det räcker för att uppnå avgasnormen.

Direktinsprutning har blivit allt mera vanligt på bensinmodeller då det ökar verkningsgraden på motorerna. När bränslet sprutas direkt in i förbränningsrummet (på liknande sätt som varit i bruk länge på dieselmotorer) förångas bränslet och det kyler ner förbränningsrummet. Därmed kan man öka kompressionsförhållandet – utan att få knackningar – vilket ökar verkningsgraden och även gör det möjligt att ta ut mer effekt ur motorn.

Nackdelen med direktinsprutning är att det också ger en större mängd små sotpartiklar, jämfört med konventionell insprutning (portinsprutning). Det beror på att bränslet och luften har mindre tid att blanda sig innan antändningen sker. ”Problemet” är detsamma på dieselmotorer och där har man länge använt partikelfilter för att få ner sotmängden i avgaserna. Sotpartiklar är ett hälsoproblem, speciellt i stadsmiljö där nivåerna kan bli höga.

Partikelfilter till dieselmotorer brukar vara relativt stora men till en bensinmotor kan filtret göras betydligt mindre (och relativt sett billigare). En annan fördel med partikelfiltret är att det delvis fungerar som en ljuddämpare och därför kan man uppnå rätt bullernivå med ett enklare avgassystem.

Nackdelarna med högre partikelutsläpp vid användning av direktinsprutning har gjort att några biltillverkare valt att använda både portinsprutning och direktinsprutning. Några av Audis mera påkostade motorer har detta och där används direktinsprutningen först vid fullt effektuttag (för att kyla förbränningen). Den lösningen anses dock för dyrbar för enklare modeller.

I efterdyningarna av ”dieselgate” behöver Volkswagen all hjälp de kan få att förbättra trovärdigheten. Det ska bli intressant att se om fler biltillverkare följer efter och inför partikelfilter på bensinmodellerna som standard.

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen