Farväl till backspegeln?

Japan blir första landet i världen som godkänner kameror i stället för backspeglar. När kommer andra länder efter?

Farväl till backspegeln?
Ytterspeglar skapar brus, ökar bränsleförbrukningen och har blivit dyra att ersätta. Dags för epokskifte?

Japan blev först ut: En ny lag säger att nya bilar inte behöver backspeglar – utan att de kan ersättas med bakåtriktade kameror.

Är det här början på slutet för backspegeln?

I Sverige har vi en lag som säger att bilar från 1969 års modell ska ha två yttre och en inre backspegel (med vissa undantag). Backspegeln har funnits nästan lika länge som de funnits biltrafik – inom motorsporten gjorde den premiär på Indy 500 år 1911. Fast den ojämna tegelstensbeläggningen på banan gjorde spegeln "i princip värdelös".

Men backspegeln har utvecklats sedan dess. Både själva konstruktionen men även finesser som att de blivit elektriskt justerbara och uppvärmda. De har också gjorts delvis konvexa eller innehåller larmsystem som varnar för trafik i den "blinda fläcken".

Så här kan det se ut (Mercedes GL): Omgivningen visualiseras ur flera perspektiv på skärmen; allt från ett fågelpanorama till olika detaljerade vyer som underlättar i trånga lägen och som kan avslöja korsande trafik när man backar ur trånga utrymmen.

Men backspegeln har nackdelar: Den sticker ut från bilen och skapar både buller och ökad bränsleförbrukning. Dessutom är den utsatt för både oförsiktiga trafikanter och biltvättar. Med spegelns allt ökade teknikinnehåll har de också blivit allt dyrare att ersätta – till och med på rätt alldagliga familjebilar kan en backspegel kosta över 5.000 kronor.

Världens bildesigners lär också jubla om den försvinner. De har alltid våndats över de klumpiga påhängen på bilens sidor.

Kameror erbjuder flera fördelar: Den bredare vy kan nästan helt eliminiera "blinda fläckar" – i vissa fall kan de erbjuda 360-gradersvy runt bilen. På lite mer exklusiva bilar finns i dag kamerasystem som, förutom 360-gradersvisning, också har "fågelvyer" som underlättar parkering och manövrering i trånga utrymmen.

Och kameror tar väldigt lite plats och behöver inte sticka ut från bilen.

Nackdelarna då? Linserna blir givetvis smutsiga från regn, damm, slask och snö. Och risken finns att kamerorna slås ut av tekniska fel – och då blir det inte roligt. Och även om de är svårare att ha sönder så lär det inte bli billigt att ersätta när det väl händer.

 

Vad tycker du? Borde utvecklingen snabbas på, eller vill du ha kvar backspegeln? Kommentarsfältet är tillgängligt!

Konceptbilen XL1 är den enda moderna bil som godkänts för trafik i Europa utan att ha backspeglar. Volkswagen fick dispens från EU eftersom bilen inte skulle serietillverkas.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag vill hellre ha kameror!
136
58