Monsterbluffen?

Förra veckan: Den första testresan (nåja, 300 meter) och stor uppmärksamhet i både Kina och runt om i världen. Nu: Kinesisk media hävdar att ”monsterbussen”...
Annons

Förra veckan: Den första testresan (nåja, 300 meter) och stor uppmärksamhet i både Kina och runt om i världen.

Nu: Kinesisk media hävdar att ”monsterbussen” – som egentligen heter TEB, Transit Elevated Bus – är en monsterbluff vars enda mål är att lura pengar av investerare.

Alla tester har nu stoppats och projektet står nu inlåst i sin hangar, utan tillträde för någon.

Faktum kvarstår: Den är ingen trickfilm som valsade runt världen i förra veckan. Bussen och den korta biten infrastruktur har byggts (även om vissa källor säger att prototypen bara är en vanlig portalkran som försetts med en överbyggnad).

Förvandlingen från hurra-rop till starka misstankar började med en del frågor runt själva konstruktionen: Hur ska man kunna se till att inga fordon över 2,1 meter hamnar eller kör under bussen? Hur ska en sådan jättebuss interagera med andra bilar, trafikskyltar, trafikljus? Kommer den att kunna svänga?

Andra ville passa på att påpeka att jättebussen inte alls är någon ny idé. Redan 1969 lanserades arkitekten Craig Hodgetts rälsbuss kallad ”The Landliner” på omslaget till magasinet New York.

Och nu hävdar flera statliga kinesiska mediekanaler att hela projektet är en bluff – med enda avsikt att blåsa investerare på pengar.

Projektet har finansierats genom P2P – eller crowdfunding. Hittills har man fått in ”flera miljarder yuan” (1 yuan = 1,28 SEK). På marken där forsknings- och utvecklingscentrum skulle byggas är det fortfarande helt tomt. Påstådda kontrakt och samarbeten med olika myndigheter har visat sig vara inkompletta eller helt påhittade, skriver den engelskspråkiga nyhetssajten Shanghaiist.

Myndigheter i staden där testkörningen gjordes – Qinhuangdao – säger att de inte alls har någon kännedom om projektet, något som kan tyckas märkligt då testet gjordes på deras gator. Andra påstår att projektledaren Song Youzhou bara har vanlig grundskoleutbildning.

Oavsett vad som är sant och vad som inte är sant så har investerare börjat kräva pengarna tillbaka. Detta trots att företaget uppfyllt sitt löfte om ”minst 12 procent avkastning årligen” med råge.

Kanske blir bussen verklighet i Indien i stället? Premiärminister Narendra Modi har visat stort intresse och bett sina ministrar att samla in alla detaljer de kan om projektet och undersöka om det här vore en bra lösning i de överfyllda indiska städerna.

Annons
Annons
Rulla till toppen