Volvo 140 fyller 50 år – visades under dramatisk polisjakt

Det var dramatiska dagar i Sverige när Volvo 144 presenterades första gången. Polisen jagade ökände Clark Olofsson och en polismördare i huset där bilen skulle visas. Minns du de revolutionerande nyheterna i den klassiska modellen. Nu fyller Volvos första miljonsäljare 50 år.

Volvo 140-serien tillverkades i Torslanda från 1966. Fabriksbilden är från 1968. Se många fler bilder längre ner.

Den 17 augusti 1966 fanns 400 journalister på plats i centrala Göteborg för att se tre förseriebilar av nya Volvo 144. Samtidigt pågick i Sverige en polisjakt på polismördaren, Gunnar Norgren, och hans medbrottsling, den sedermera ökände Clark Olofsson. Rikslarm var utlyst och samtidigt som lyftkranar lyfte in bilarna i visningslokalen fick polisen tips om att de båda efterlysta kunde finnas i den intilliggande biografen, vilken fick utrymmas.

Redan i juni 1960 hade Volvo fattat beslut om den nya bilen. P660 som projektet hette, skulle bli större än Amazon men ligga kvar i samma vikt- och prisklass. Den skulle klara höga säkerhetskrav och vara rymlig för upp till fem personer. Till skillnad från Amazonen planerades flera karossversioner redan från början.

Med 140-serien införde Volvo ett nytt namngivningssystem där första siffran står för modellserien, den andra för antalet cylindrar i motorn och den tredje för antalet dörrar.

Serietillverkningen av 144 startade två dagar efter presentationen, den 19 augusti 1966. Under 1967 kom tvådörrars 142 och 1968 började kombin 145 att tillverkas. Närbesläktade 164 lanserades som 1969 års modell. 

Bakom 144:ans klassiska design står Jan Wilsgaard, samme man som står bakom Amazonens välkända linjer, och trots olikheterna mellan 144 och Amazon kan man se paralleller. Bland annat känns grillen och skuldran som breddar dörrarna nedanför sidorutorna igen från Amazonen. I likhet med Amazon hade 142 och 144 även stående bakljus.

Idag är skandinavisk design med rena enkla former ett begrepp och 140-serien är en företrädare för den skolan.

Med 140-serien togs flera viktiga steg för såväl passiv som aktiv säkerhet. Karossen var extremt vridstyv och försedd deformationszoner och skyddande säkerhetsbur. Bromssystemet var avancerat med skivbromsar både fram och bak samt tvåkretssystem med dubbla hydraulkretsar fram. På så vis fick man en triangeldelning av kretsarna, vilket innebar att om den ena kretsen föll bort fanns båda frambromsarna och den ena bakbromsen kvar. Reduceringsventiler fanns för att förhindra hjullåsning vid kraftig inbromsning, en lösning som Volvo var först med. Delad rattstång och instrumentpanel med stötskyddande inramning var andra säkerhetsdetaljer. Senare skulle 140-serien också få nackskydd, rullbälten och bältespåminnare som standardutrustning.

Volvo 140-serien var konventionellt byggd med motorn fram och drivning bak. Till en början användes den fyrcylindriga B18-motorn på 1,8 liter från Amazon på 75 hk – eller 96 hk med dubbelförgasare. Med 1969 års modell kom tvålitersmotorn B20 som gav 82 hk respektive 100 hk. Från 1971 års modell fanns även modellversioner med elektroniskt styrd bränsleinsprutning, den motorn gav 120 hk.

När produktionen av 142, 144 och 145 avslutades sommaren 1974 hade 1.251.371 exemplar tillverkats. Modellserien blev företagets första miljonsäljare. 

Arvet efter 140-serien är sträcker sig dock till 1993. Ersättaren Volvo 240 lånade mycket av 140-serien och skulle komma att bli Volvos mest tillverkade modell med 2,8 miljoner exemplar, tillverkade under 19 år.

• Hur minns du Volvo 140? Berätta gärna i kommentarsfältet nedan. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har ägt en Volvo 140-serie.
82
57