Clarkson om DriveTribe: ”Som YouPorn fast med bilar”

Det saknas ett stort bilcommunity tycker Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May. Den kända trion ska därför starta DriveTribe. "Till och med de utrotningshotade Volvo-entusiasterna kommer att kunna göra sin röst hörd", säger James May.
Annons

”Gamers har har ”Twitch”, resenärer har ”Trip Advisor” och modefans har, eh… något. Men folk som gillar bilar har inget. Det finns ingen stor community där bilintresserade kan mötas och dela filmer, information, kommentera och diskutera. Drivetribe kommer att ändra det. Och lite till”, säger Richard Hammond i en kommentar på drivetribe.com.

Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May har som vi skrivit tidigare ett nytt projekt på gång, bilcommunityn DriveTribe. De uppges nu ha fått in 5,5 miljoner dollar (46 miljoner kronor) i riskkapital för sin nya onlinetjänst och bland investerarna finns Breyer Capital och svenske Skype-grundaren, Niklas Zennströms företag Atomico, skriver Financial Times.

”Jag förstod inte DriveTribe förrän Richard Hammond sa att det var som YouPorn, fast med bilar”, säger Jeremy Clarkson.

DriveTribe menar att det finns en lucka på webbmarknaden. Enligt DriveTribes uppgifter finns 428 miljoner personer på Facebook som har angivit att de har ”bilar” som intresse, vilket är något mindre än de som uppger att de gillar ”film och underhållning”, den största intresse-kategorin på Facebook. Antalet som uppger att de gillar bilar på Facebook är därmed större de som har angett intressen som ”Aktuellt” (410 miljoner), fotboll (380 miljoner) och husdjur. Samtidigt är inte en enda av världens 500 största webbplatser tillägnad bilar.

Planen är DriveTribe ska lanseras i höst, men den finns redan nu registrerad samt finns på Facebook, YouTube och Twitter. Innehållet ska vara en kombination av proffesionellt producerade inslag med Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May. Dels inslag från kända bilprofiler samt användargenererat innehåll.

”Några av världens mest utrotningshotade grupper – till exempel Volvo-entusiaster – kommer nu att få en röst, lika hög som alla andras”, skriver James May på Drivetribe.

I höst startar även den tidigare Top Gear-trions nya tv-program, The Grand Tour. 

Annons
Annons
Rulla till toppen