Volvos autobroms floppar i nytt test

Bara två av sex system övertygar när tyska ADAC testar autobroms. "Systemet märker att det är en docka", svarar Volvo.
Annons

Tyska bilorganisationen ADAC har än en gång testat autobroms-system.

Senast man gjorde det – mot ett stort, fast föremål – föll testet väldigt väl ut för Volvo V60. Den här gången gick det sämre.

ADAC testade BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klass, Subaru Outback, Volvo V60 och Kia Optima.

Testet omfattade flera scenarier: Korsande fotgängare, ett barn som springer ut bakom en parkerad bil, en korsande cyklist – alla tester gjordes i dagsljus och på natten.

Volvo gjorde testarna besvikna. Systemet var ensamma om att ha svårt att känna igen en dummy med rörliga ben. Det kom en varning, men ingen inbromsning. Och V60 reagerade inte alls i testet med en korsande cyklist. På natten stängs dessutom systemet av. I ett test med statisk dummy reagerade systemet bättre. 

”Volvo och BMW är inte särskilt pålitliga”, säger ADAC:s testchef Andreas Rigling i en video du kan se längre ner.

”Vårt system har avancerade algoritmer för att upptäcka att objektet är en verklig fotgängare genom sin form och sitt beteende. Om sensorsystemet inte är övertygat att det är en fotgängare sker ingen bromsning, men föraren kan få en varning”, svarar Volvos säkerhetsavdelning.

Standardpaketet City Safety i nya XC90 upptäcker fotgängare även i mörker. Den funktionen ska rullas ut i alla kommande nya modeller. City Safety i XC90 har helt nya algoritmer och hårdvara för att bättre upptäcka föremål såväl dag som natt.

”Förarstödet i V60 kan upptäcka cyklister som färdas i samma riktning – men inte den som korsar vägbanan. Den funktionen kom med den helt nya XC90″, fortsätter Volvo.

Volvos autobroms floppar i nytt test
Sex bilar testades. Två imponerade, två gjorde testarna besvikna.

Bara två bilar imponerar: Audi och Subaru. De båda kunde undvika olyckor med korsande fotgängare även i högre hastigheter.

Stereokameran i Subaru överrskade med mycket god prestanda även i mörker. Subaru upptäckte även i fotgängare i mörka kläder på väg helt utan gatubelysning. Det är mer än vad det mänskliga ögat klarar.

Ett tufft scenario där ett barn springer fram mellan parkerade bilar klarade Audis assistent utmärkt.

Att känna igen cyklisten ställde till problem för alla tillverkare. Audi kunde i alla fall se till att kraschen skedde i blott 8 km/h.

BMW får kritik för att systemet kopplas ur på natten. Assistenten varnar men bilen bromsar bara mycket lätt. Om systemet stängs av manuellt förblir det dessutom avstängt även när bilen startas om senare.

Mercedes får betyget ”acceptabelt”. Den känner igen cyklisten och upp till 30 km/h kan en olycka med en vuxen undvikas.

ADAC – du kan läsa hela testet här – konstaterar att alla bilar borde få sådana här system inbyggda, och att tillverkarna bör göra allt för att optimera systemen. Av samtliga skadade i den svenska vägtrafiken är över hälften gående eller cyklister. När det gäller dödsfall står gående/cyklister för en tredjedel.

– Systemen är bra rakt framifrån, de behöver bli bättre på att upptäcka hinder som kommer från sidan, säger Andreas Rigling och konstaterar att en uppmärksam mänsklig förare fortfarande är klart bättre.

Volvos autobroms floppar i nytt test
Kolumnerna: 1) Vuxen fotgängare korsar vägen, upp till 60 km/h. 2) Vuxen fotgängare går längs vägen, upp till 60 km/h. 3) Barn med skymd sikt, upp till 50 km/h. 4) Långsam cyklist, upp till 40 km/h. 5) Natt med varningsväst, upp till 45 km/h. 6) Natt med mörk klädsel, upp till 45 km/h

FOTNOT TILL TABELLEN:

ADAC delar inte ut poäng utan visar prestandanivå i varje scenario.

100 % betyder att uppgiften hanterades korrekt, provdockan har inte blivit påkörd, 0 % innebär att systemet över huvud taget inte noterade hindret på vägen.

Läs hela testet hos ADAC här (tyska).
Annons
Annons
Rulla till toppen