BMW fälls för sexistisk reklam med fotomodell

”Håll ögonen på Gigi” är budskapet i BMW:s reklamfilm för nya prestandamodellen M2. Men det gillade inte Sveriges Kvinnolobby som anmälde marknadsföringen till Ro, Reklamombudsmannen, för...
Annons

”Håll ögonen på Gigi” är budskapet i BMW:s reklamfilm för nya prestandamodellen M2. Men det gillade inte Sveriges Kvinnolobby som anmälde marknadsföringen till Ro, Reklamombudsmannen, för att de ansåg att den är könsdiskriminerande.

”Även om fotomodellen kör en av bilarna så använder BMW uppenbart henne som blickfång. Det är dessutom irrelevant för produkten att hon bär kort klänning och höga klackar”, skrev Sveriges Kvinnolobby i sin anmälan.

BMW Sverige AB var inte oväntat av en annan uppfattning. I sitt svar på anmälan skriver BMW att ”… i sin varumärkeskommunikation alltid har arbetat med olika samhällsaktuella personer från varierande områden och branscher för att anpassa sina budskap till skilda målgrupper. Exempel på dessa är den berömda operasångaren Jonas Kaufmann, popstjärnan James Blunt, skidskytteprofilen Ole Einar Björndalen eller skådespelerskan Marion Cotillard.”

Reklamombudsmannen har nu gett anmälarna rätt och finner att reklamen strider mot artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam. I artikel 4 står det bland annat att marknadskommunikation ska respektera mänsklig värdighet och inte innehålla diskriminering som hänför sig till ras, nationalitet, härkomst, religion, kön, ålder, funktionsnedsättning eller sexuell läggning.

Men vad säger ni läsare om ärendet hos Reklamombudsmannen? Är BMW:s reklamfilm diskriminerande? Eller tycker ni att BMW:s argument väger tyngst, att man använder olika samhällsaktuella personer och den här gången hade turen kommit till en bilintresserad fotomodell. Använd gasa/bromsa nedan och skriv i fältet för kommentarer.

 

Källa: Reklamombudsmannen, Beslut i ärende 1604-76

Annons
Annons
Rulla till toppen