BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

Märkligt nog finns BMW Z4 Roadster kvar som ”bygg-bil” hos BMW Sverige, men det är hög tid att ta ner den sidan. Förra måndagen, 22...
Annons

Märkligt nog finns BMW Z4 Roadster kvar som ”bygg-bil” hos BMW Sverige, men det är hög tid att ta ner den sidan. Förra måndagen, 22 augusti, upphörde byggandet av BMW Z4 Roadster. En lång epok är slut.

Den bil som rullade av bandet i Regensburg var en BMW Z4 sDrive35i med 340 hk stark N54-sexa, för övrigt den sista BMW:n som producerats med denna motor. N54:an har ersatts med N55:an med enkelturbo och den har i sin tur fått en efterföljare i nya modulmotorn B58 som kom förra året. Den sista Z4:an var lackerad i Valencia Orange Metallic.

Första generationen BMW Z4 presenterades hösten 2002 och har alltså fått en livscykel på hela 14 år, uppdelat på två generationer.

Varför inte BMW uppdaterat sin Z4 med en ny modell (Z5?) och lämnar en lucka i sortimentet kan man undra över. BMW är ju inga amatörer precis när det gäller produktplanering och det brutalt ärliga svaret på frågan är nog att roadstermodeller inte längre är lika viktiga. Den totala Z4-produktionen blev 197.950 bilar för första generationen (E85) och 115.000 för andra generationen (E89), vilket visar hur mycket efterfrågan minskat.

Men imagemässigt är förstås modeller som Z4 viktiga för BMW och får vi tro ryktena är en uppföljare på gång. Ända sedan 2011 är det klart att BMW och Toyota har slagit ihop sina påsar när det gäller produktutveckling, på vissa områden. De två företagen har samarbetat förut men från 2013 har det stått allt mera klart att BMW och Toyota utvecklar en sportbilsplattform ihop (Z4 med internkoden G29 och Supra, sannolikt).

Enligt de senaste ryktena ska de två sportbilsmodellerna börja tillverkas under 2018, hos den ”neutrala” producenten Magna Steyr. BMW sportbilsmodell ersätter då Mini Paceman och Countryman, som byggs av Magna Steyer i Graz. Spionbilderna visar att nästa Z4 får ett sufflettak.

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år
Första generationen BMW Z4 fanns som Roadster (E85) och Coupé (E86). Z4 Coupé är en framtida samlarbil, endast 17.000 exemplar producerades.

I maj bekräftade BMW-chefen Harald Krüger, i en intervju med branschtidningen Automotive News, att det kommer en uppföljare till Z4. ”Vi har en lång tradition av roadstermodeller och vi kommer tillbaka,” sa Harald Krüger. ”Det är inget stort segment, men det är viktigt för varumärket.”

I mitten av 2003 hittade de första BMW Z4 (med internkoden E85) ut till sina kunder och då var det en tekniskt sett betydligt mera påkostad bil än föregångaren Z3. Komponenter från 3-serien (E46) plockades över och det erbjöds femväxlade transmissioner till instegsmodellen med 2,0 liters fyra och de sexcylindriga alternativen.

Designen på första generationen BMW Z4 andades mycket Chris Bangle men det var till stor del holländaren Adrian van Hooydonk som ledde arbetet tillsammans med dansken Anders Warming. Hooydonks första ”egna BMW” var den kontroversiella 7-serien från 2001 och Z4:an blev den andra bilen. Sedan 2009 är Adrian van Hooydonk designchef för alla varumärkena i BMW Group.

En del har kanske glömt bort det men första generationen BMW Z4 byggdes i USA, i Spartanburg. Två versioner fanns, Roadster med sufflettak och den ganska sällsynta Coupé (internkod E86, cirka 17.000 bilar).

Under 2006 fick Z4 ett försiktigt ansiktslyft och sexväxlade transmissioner istället. Sexorna växte och fick mer toppeffekt. Första generationen Z4 var en ganska liten bil, endast 409 centimeter lång med ett axelavstånd på 250 centimeter.

På Detroitsalongen 2009 visades den nya, andra generationen BMW Z4 Roadster upp (E89). Andra generationen Z4 ärvde mycket av utseendet från föregångaren men här har vi faktiskt något unikt för BMW – både exteriör- och interiördesignen gjordes av kvinnor: Juliane Blasi och Nadya Arnaout.

Till skillnad mot sina föregångare hade nya BMW Z4 ett tredelat och fällbart plåttak, därmed var den både cabriolet och coupé på samma gång. För att frigöra mer kapacitet till de storsäljande suvmodellerna flyttades produktionen av Z4 från USA till Regensburg, i Tyskland.

Återigen fanns en rak fyra (turbomatad) med som instegsmodell men sen var det sexor för hela slanten. Sexväxlad manuell eller sexstegad automat fanns med från början och de kompletterades med både den sjustegade och senare åttastegade automatlådan. Andra generationen BMW Z4 växte till sig med över två decimeter i längd men behöll axelavståndet på 250 centimeter.

Sportbilsmarknaden dog under 2009, i efterdyningarna av bankkrisen hösten innan. Det drabbade också BMW Z4 som inte kunde svinga sig tillbaka till de gamla tidernas siffror. Nu blir det alltså ett uppehåll på minst två år innan vi får se en ny roadster hos BMW. BMW M240i Cabriolet får kanske duga, till dess, om man ska ha något som är storleksmässigt i närheten.

 

I bildgalleriet längst ner är de silverfärgade Z4 generation 1 (E85), de röda är Z4 generation 2 (E89).

 

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

BMW Z4 har nått sitt slut efter 14 år

Annons
Annons
Rulla till toppen