Däckrazzia: Fler kör på livsfarliga vinterdäck på sommaren

I Sverige har vi en vinterdäckslag men saknar fortfarande en ”sommardäckslag” – något som skulle förhindra bilister att köra med dåligt presterande vinterdäck även på...
Annons

I Sverige har vi en vinterdäckslag men saknar fortfarande en ”sommardäckslag” – något som skulle förhindra bilister att köra med dåligt presterande vinterdäck även på sommarhalvåret. Nya uppgifter från ”Däckrazzian” visar tyvärr att dubbfria vinterdäck blir allt vanligare på sommaren.

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Sedan 2005 har man gett sig ut i trafiken och kontrollerat däckstatus – det vill säga mätt lufttryck och mönsterdjup samt noterat vilken typ av däck som används. Däckrazzian skedde vid 25 tillfällen i Västerbotten, Värmland, Södermanland, Gotland, Skaraborg, Kronoberg, Blekinge och Göteborg.

Det positiva i undersökningen visar att allt färre bilister kör med ett eller flera däck som har olagligt mönsterdjup (under 1,6 millimeter). När däckrazzian började 2005 fanns olagliga däck på 6,5 procent av bilarna, den siffran har sjunkit stadigt och ligger sedan två år på en nivå av 2,3–2,4 procent.

Men det som är riktigt tråkigt – och farligt – är att allt fler bilister struntar i att skifta till sommarhjul och kör året runt med dubbfria vinterdäck. Det är inte olagligt att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren men i stort sett alla viktiga prestanda blir sämre, jämfört med bra sommardäck.

Riktigt farligt kan det bli på våta vägbanor, då förlängs bromssträckan rejält med dubbfria vinterdäck. Något vi visade i ett test där vinterdäcken gav 40 procent längre bromssträcka. Den punkt där bilen stod still med sommardäcken passerades i 60 km/h med dubbfria vinterdäck – det är skillnaden mellan en incident och en rejäl krock!

Enligt däckrazzian hade runt fem procent av bilarna vinterdäck på sommaren, när kontrollen skedde. Omräknat innebär det att fler än 200.000 bilar i Sverige kör med farliga vinterdäck på sommaren.

Även om andelen olagliga däck minskat på bilarna i Sverige är det fortfarande väldigt många som kör med allt för slitna däck – det vill säga med ett mönsterdjup under tre millimeter. En fjärdedel av de kontrollerade bilarna, 24,3 procent, hade minst ett däck med tre millimeters mönsterdjup eller mindre. Överför man den procentsatsen till alla Sveriges bilar innebär det att 1,1 miljon bilar har ett farligt lågt mönsterdjup som exempelvis försämrar bilens bromsförmåga.

Bilisternas koll på lufttrycket visade sig också vara dåligt. Detta trots att rätt lufttryck är ett av de enklaste sätten att uppnå både lågt rullmotstånd och lång livslängd på däcken. Två tredjedelar av alla bilförare hade inte kontrollerat däcktrycket den senaste månaden.

Bland de bilar som fick sitt däcktryck kontrollerat visade det sig att så många som 5,7 procent hade minst ett däck med så lågt lufttryck (1,6 bar eller mindre) att det var att jämföra med punktering. 14 procent av bilarna hade skillnader på 0,5 bar eller mer på samma hjulaxel, vilket kan ge farliga vägegenskaper.

Däckrazzia: Fler kör på livsfarliga vinterdäck på sommaren
Att mäta däckslitaget är inte speciellt svårt och ett sådant här mätverktyg kostar inte mycket. Allt under tre millimeter i mönsterdjup är att betrakta som ”farligt”.
Annons
Annons
Rulla till toppen