Audis femcylindriga motor fyller 40 år

"Vorsprung durch Technik" – utan den femcylindriga motorn? Tveksamt. Det har nu gått 40 år sedan den den gjorde entré – minns du i vilken bil?

40 år sedan Audis första femcylindriga motor hade premiär. En bensinmotor på 136 hk som lanserades i andra generationen av Audi 100.

Audis första femcylindriga motor presenterades i den andra generationen Audi 100 (C2). Året var 1976. 

Audi 100 C2 skulle bli mer premium än föregångaren och då ansågs inte den fyrcylindriga motorn räcka till. Utvecklingsingenjörerna diskuterade alternativen – fem- eller sexcylindrig radmotor. Till slut föll valet på den femcylindriga eftersom den sexcylindriga ansågs utrymmeskrävande och ofördelaktig när det gäller viktfördelningen. Den första femcylindriga radmotorn lanserades sedemera med 2.1-liters cylindervolym, modernt insprutningssystem och 136 hk. 

Resten är historia, som man brukar säga, mycket tack vare framgångarna inom motorsporten och inte minst sitt karaktäristiska sound.

1978 kom den första dieselversionen, en sugdiesel med två liters cylindervolym och 70 hk. Ett år senare debuterade den första turboladdade femcylindriga bensinmotorn i den nya toppmodellen Audi 200 5T. Den bjöd på hela 170 hk och 265 Nm.

Audi quattro A2 Group B från 1983. Stig Blomqvist bakom ratten.

Årets därpå, 1980, kom bomben. Audi urquattro. Den femcylindriga bensinmotorn med turbo, laddluftkylare, 200 hk och permanent fyrhjulsdrift. 

1983 vann finländske Hannu Mikkola förartiteln i rally-VM med rallyversionen av urquattron. Samma år introducerades den 24 cm kortare Audi Sport quattro. För framdrivningen stod den nyutvecklade femcylindriga fyrventilsmotorn i aluminium som gav 306 hk. Den blev basen för en ny grupp B-bil vars fyrventilsmotor levererade 450 hk redan från början. Den användes första gången i den näst sista tävlingen 1984. De föregående elva loppen körde Stig Blomqvist i en grupp B Audi quattro A2 på 360 hk. Stig tog hem förartiteln och Audi tog hem fabrikstiteln i det legendariska mästerskapet.

1989 kom Audi 100 TDI. Den första produktionsbilen med en femcylindrig direktinsprutad turboladdad dieselmotor och helt elektronisk motorstyrning. Motorn genererade 120 hk från en cylindervolym på 2,5 liter.

1994 kom Audi RS 2 med 315 hk, en Avant med sportbilsprestanda som etablerade en helt ny bilklass. När Audi A4 (B5) lanserades 1994 försvann den femcylindriga motorn från B-segmentet och ersattes successivt med nya V6-motorer under mitten av 1990-talet. Den sista femcylindriga motorn, 2.5 TDI i Audi A6 och 2.3 Turbo i Audi S6, fasades ut 1997.

Audi TT RS coupe modellår 2016.

I samband med Audis 100 årsjubileum 2009 var det dags för comeback – med turboladdning och direktinsprutning i Audi TT RS. Den tvärställda bensinmotorn som utvecklats av quattro GmbH levererade 340 hk från en cylindervolym på 2.5 liter. I nya Audi TTRS har effekten höjts till 400 hk i den femcylindriga 2.5 TFSI-motorn. 

Audis femcylindriga motor har röstats fram till "Engine of the Year" sju gånger sedan 2010.

För den som vill se den första Audin med femcylindrig motor pågår en utställning i Audi Forum i Neckarsulm där flera klassiska fordon visas upp i utställningen som pågår till den 6 november och heter "Från 0 till 100".  

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har haft en Audi med femcylindrig motor.
88
70