Nya förslaget: Tätorter får lägre hastighetsgräns

Foto: Hejdlösa Bilder AB/VTI/Creative Commons Nollvisionen som presenterades för nästan 20 år sedan ska få en nystart. En av idéerna är att sänka bashastigheten i...
Annons

Nya förslaget: Tätorter får lägre hastighetsgräns
Foto: Hejdlösa Bilder AB/VTI/Creative Commons

Nollvisionen som presenterades för nästan 20 år sedan ska få en nystart. En av idéerna är att sänka bashastigheten i svenska tätorter från 50 km/h till 40.

Nu ska myndigheten Trafikanalys göra en utredning för att ta reda på hur sänkningen skulle kunna genomföras.

”Vi vet att sänkta hastigheter skapar en högre trafiksäkerhet, så vi tycker det är bra”, sa Marie Nordén, generalsekretare för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, i P1-morgon.

Men enligt NTF:s egna undersökningar är bilister sämre på att hålla hastigheten i 40 km/h än i 50.

”När man sänker hastigheten måste det också komma med en förändring av trafikmiljön. Till exempel att vägen byggs om eller att gatan smalnas av. Då blir det självklart att hålla en lägre hastighet. Det räcker inte bara att skylta om”, säger Marie Nordén.

Enligt Motormännens undersökningar kör sex av tio bilister för fort på 30-sträckor. Lägre hastigheter kan skapa stress och leda till fler omkörningar, enligt Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

”Vi tycker först att man ska koncentrera sig på 30-sträckorna och få ned hastigheten där, innan man börjar sänka hastigheten över hela landet, och dygnet runt dessutom. Jag tror det kan bli svårt att få acceptans för 40 km/h mitt i natten genom en glesbefolkad tätort i Norrlands inland”, säger han till P1-morgon.

Läs också chefredaktör Alrik Söderlinds kommentar: ”Skrota utredningen”

Annons
Annons
Rulla till toppen