Provkörd: Kia Optima Sportswagen och Optima Plug-in Hybrid

auto motor & sports Erik Trulsson har provkört Kia Optima kombi. Värstingversionen ska göra 0–100 km/h på 7,6 sekunder och toppa 232 km/h. "Men jag lyckades få upp i 253 km/h mätarfart på autobahn", säger Erik.

Erik Trulsson har kört nya Kia Optima Sportswagon.

Hej Erik, vad kör du för bil just nu?

Hej på dig. I dag har jag kört nya Kia Optima kombi, eller Sportswagon som de kallar den. Jag har kört den med 1,7-liters dieselmotor på 141 hk och även i värstingversionen GT som har en 2,0-litersbensinare på 245 hk. Den senare ska göra 0–100 km/h på 7,6 sekunder och toppa 232 km/h. Men jag lyckades få upp i 253 km/h mätarfart på autobahn. Bevis ligger på vårt Instagram-konto.

Så du fokuserar på att köra fort i vanlig ordning?

Ja, vadå då? En annan grej var att vi fick köra nya Optima Plug-in Hybrid sedan, kombin-versionen kommer om ett år. En laddhybrid av Optima ska gå 54 km på el i ECE-cykeln. Kia hade byggt upp en bana som vi skulle köra runt på el utan att starta bensinmotorn. Och där körde jag snabbast av alla inbjudna journalister och vann ett förstapris som delades ut under en ceremoni på middagen senare på kvällen. Även detta finns att beskåda på vår Instagram. 

Så du åker och provkör Kia för att köra snabbt?

Nä, inte bara. Men nu gick det att köra snabbt med de här bilarna och då gjorde jag ju så klart det. I övrigt kan jag säga att Optima kombi är en rymlig och praktiskt bil som med sin prissättning kan bli attraktiv för många svenska bilköpare. Hur den är att köra och vad du bör tänka på kommer det att rapporteras om i provkörningen i ett kommande nummer av auto motor & sport. 

Erik har även kört nya Kia Optima Plug-in Hybrid.

Värstingversionen med 2,0-litersbensin och 245 hk toppade 253 km/h på autobahn.

En längre provkörningsrapport i ett kommande nummer av auto motor & sport.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kan tänka mig en Kia Optima.
147
127