Amazon fyller 60: Bilen som satte snits på folkhemmet

När folkhemmet byggdes på 1960-talet blev Volvo Amazon – döpt efter ett mytiskt kvinnligt krigarfolk – ett av bevisen på den svenska framgångssagan. Thomas Berggren var med från början. (Artikeln ur Vintage nr 2/2012).
Annons

Sannolikt suckade bildesignern Jan Wilsgaard högt där han satt i styrelserummet på Volvos Lundbyverken i Göteborg, den där dagen, på hösten 1953. Vad direktionen krävde av honom var en ny framgångssaga, likt PV:n. En helt ny bilmodell skulle skapas, men den skulle i allt väsentligt vara som gamla PV:n – trots att världen förändrades med blixtrande fart och därmed också all formgivning. Vad som var modernt ena dagen var gammalt en vecka senare. Hur skapar man då en bildesign som håller i åratal? 

Wilsgaard hade försökt, det vittnade åtskilliga designstudier och projektbilar om. Hans eget designförslag var modernt och framtidsinriktat men nu ställde direktionen nya krav. Bekymrad lyssnade Wilsgaard till ledningens önskelista.

Amazon fyller 60: Bilen som satte snits på folkhemmet
B18-motorn kom 1961 och fanns i olika varianter. Alla fick god plats i motor-rummet.

Mer än ett halvsekel senare står jag och tittar ner i motorrummet på Lars Speeks väl bevarade 1964 års Volvo Amazon kombi. Plötsligt sköljer minnena över mig; jag minns min vita 61:a (med första generationens B18-motor), den ljusblå 64:an och den vita 68-kombin. Tre av mina fyra tappra Amazoner. Min ungdoms bilar. 

Den vita 61:an körde jag till Österrike på semester och 75-hästarsmotorn räckte gott på autobahn, bilen toppade 170 i sina bästa stunder. Den hade trumbromsar som borde setts över före avfärden. Givetvis körde jag upp på Grossglockner som alla vid den här tiden. Uppfärden var seg, nerfärden desto mer dramatisk. Hårnålskurvorna på serpentinvägen krävde hårda inbromsningar och snart fick jag använda all styrka i högerbenet för att dämpa farten. Halvvägs gav bromsarna upp och jag tvingades styra in på en parkering vid sidan av vägen och ta hjälp av kantstenen för att få stopp. Annars hade det kunnat sluta illa …

Direktionen ville att den nya bilen skulle ha lika stort axelavstånd som PV:n och dela tekniska komponenter. Samtidigt skulle den vara rymligare än en PV och väga mindre. Jan Wilgaards lyckades förena kraven med sin tidlösa design men ledningen var kluven. Assar Gabrielsson lär ha sagt ungefär så här ”… bilen ser bra ut, men det är för mycket pinupflicka över den. Den borde inte vara så vacker, utan snarare ful …”

Ledningen föredrog en konservativ design för att inte riskera bakslag. Därför fortsatte produktionen av PV:n parallellt när Amazonen introducerades.

Amazon fyller 60: Bilen som satte snits på folkhemmet
Liggande hastighetsmätare i en klassisk instrumentbräda som också fick vadderad överdel – för säkerhetens skull.

Ett år efter Österrikeresan bytte jag ut den vita 61:an mot en ljusblå, en fyradörrars från 1964. Den hade fräna stolar och inredning i svart vinylplast samt – skivbromsar. Men fortfarande 75-hästars B18 och fyrväxlad låda. Ingen racerbil, men vad gjorde väl det när kvällarna tillbringades med att köra runt i stan till alla dåtidens rockklubbar. Alla kompisar körde Amazon, självklart försedda med dåtidens statusgrej nummer ett: en 12-volts kassettbandspelare. Vanligast en Philips monterad på kardantunneln men även Nakamishi var poppis (fast dyr). När bandaren var på plats gällde det att välja rätt stereohögtalare (monterades i dörrsidorna och hatthyllan). Därefter gick diskussionens vågor höga vareviga kväll om vilken bil som hade bästa ljudet. Möjligen var det ändå så att grannarna visste bäst – de fick tyvärr höra mycket rockmusik utan att ha bett om det … 

När Amazon debuterade satt det varken en V8 eller sexa i pannrummet. Istället en liten rak fyra, B16A, på 60 hästkrafter. Fler cylindrar blev det aldrig, bara mer effekt. Amazonen var rymlig, tidlöst snygg och 1958 lanserades B16B-motorn med 85 hästar och 1961 kom B18-motorerna på 75 eller 90 hästar. Nu fanns det kraft så det räckte och försäljningen tog fart på allvar. 

Skivbromsar fram, vadderad instrumentbräda, bromssystem med två separata kretsar samt trepunktsbälte visade hur hårt Volvo satsade på säkerheten. En egen haverikommission fanns nu och utredde olyckor för att rapportera tillbaka till Volvos konstruktörer, allt för att minska olyckorna på våra vägar som allt oftare var belagda med asfalt.

Amazon fyller 60: Bilen som satte snits på folkhemmet
Fyra växlar blev standard redan på 50-talet – lådan testades ut i Schweiz …

Än idag kan jag tycka att den ljusblå 64:an var rena drömbilen. Glänsande nyvaxad, med bredare fälgar och kromring (samt Dunlop 185:or) var den ett statement, lika inne då som en BMW 3 eller Audi A4 idag. Men ungkarlslivet tog slut – i början av sjuttiotalet köpte jag en vit Amazonkombi av 1968 års modell. Jag minns fortfarande hur förvånad jag var över accelerationen, det satt en B20B under huven med 118 kraftfulla hästar. 

Kombin var en perfekt familjebil. Stort lastutrymme som gav plats för såväl barnvagnar som prylar och byggvaror till landet. Ändå gick vår familjekombi hyfsat snålt – även om man inte brydde sig om bensinpriset på samma sätt som idag. Driftskostnaderna i övrigt var försumbara och handlade om olja, nya bromsbelägg och en halvsats avgasrör vart tredje-fjärde år. Det räckte, Amazonen var skottsäker i övrigt.

Volvo Amazon byggdes i en rad olika varianter – även i en enkel, lågprisad. Den lanserades 1961 och det var en tvådörrars, svartlackerad version med enklare inredning som till en början bara såldes i Sverige, Danmark och Norge. Priset var 500 kronor lägre än för fyradörrarsbilen. 

Men den mest efterlängtade varianten fick folkhems-Sverige vänta länge på – Volvo P220, Amazonkombin.

Amazon fyller 60: Bilen som satte snits på folkhemmet
Tunn kringla och mycket krom – stora rattar var på modet på sextiotalet. Skålade, bekväma säten.

Kombikarossen var identisk med fyradörrarsbilen fram till B-stolpen men därifrån och bakåt var kombin unik. 

Lastutrymmet var brett, långt och man fällde hela baksätets ryggstöd. Lastgolvet var plant och lågt. Bakvagnen gjordes om, skruvfjädrarna flyttades bakåt-neråt och Volvo passade samtidigt på att förstärka bakaxel och de längsgående stagen. Nu tålde kombin att lastas med bly om så krävdes.

Bakluckan var delad. Extra långa saker fick plats om man körde med nedre halvan utfälld och övre luckan stängd. Fiffigt.

Många av mina minnen av Amazonen bör helst inte berättas. Ibland gick det för fort och även om det gick långsamt kunde det gå snett. Som när en kompis plötsligt lade sin bil på taket – i 10 km/h. En stenhäll på Öckerö blev en perfekt ramp som välte bilen. Vi rullade tillbaka den på hjulen och noterade tacksamt att taket inte blivit intryckt. De fula reporna gnuggades bort med rubbing och kompisens Amazon blev som ny igen ...  

I mitten av sextiotalet hade Volvos nya fabrik i Torslanda öppnats och fått upp farten. Även på utvecklingsavdelningen var takten hög. 1965 fick den slitstarka B18-motorn höjd kompression och effekten steg med ett par hästar. I sportmotorn, B18D, åkte effekten upp från 90 till 95 hästkrafter och vridmomentet förbättrades också.

Amazon fyller 60: Bilen som satte snits på folkhemmet
Tydliga, enkla reglage till värme och ventilation, lättillgängligt på instrumentbrädan. Notera det enkla reglaget till kylargardinen!

Men en mer praktisk nyhet var att framhjulsupphängningens kulleder var permanentsmorda, precis som kardanknutarna. Nu slapp man rundsmörja bilen i tid och otid. 

Den första lågprisvarianten av Amazon hade inte slagit väl ut så Volvo gjorde ett nytt försök, 1965 lanserades Amazon med tillnamnet Favorit. 

Bilen saknade yttre utsmyckning, hade enkel 75-hästarsmotor och fyrväxlad låda. 

Priset för Favorit, 15 300 kronor var 1 500 kronor lägre och denna variant sålde äntligen hyggligt.

Mina olika Amazoner fungerade lika bra som semesterbilar. Allihop har rest med mig utomlands och vad jag uppskattat är rymligheten. Det gick att ha stor packning med sig, både barnvagn och resväskor fick plats i en Amazonkombi.

Amazon fyller 60: Bilen som satte snits på folkhemmet
Volvo var föregångare med trepunktsbälte, men oj vad de fasta bältena kunde trilskas.

Som längst körde jag en sommar till Sicilien. Upp på vulkanen Etna, genom Alcantara-dalen och överallt var folk nyfikna på bilen, Volvo var inget vanligt bilmärke så långt söderut. Hemvägen gick över Paris – den vita kombin snurrade flera varv runt Triumfbågen …

Den 3 september 1967 lade Sverige om till högertrafik och Volvo Amazon fick förbättrad säkerhet: delad rattstång och en ny säkerhetsratt. Dessutom bromsservo och bättre avgasrening plus starkare motorer, kombin hade nu 115 hästar som standard.

De skulle bli fler – B20-motorn gjorde entré i Amazon 1968. Nu med 118 hästar.

Men ingen saga varar för evigt. Volvo Amazon byggdes i 14 år, en lång tid för en bilmodell. Den var robust, rymlig, snygg och är för alltid förknippad med Folkhemmet. 

Lars Speeks bil som ni ser på bilderna är en av de bäst bevarade och nöjet att få köra den var helt på vår sida. Tack Lars!

Amazon fyller 60: Bilen som satte snits på folkhemmet
Volvo Amazon visades upp för kunderna den 1-2 september 1956. 60 år i dag!
Annons
Annons
Rulla till toppen